جهانخاورمیانهسیاست

آمریکا پس از انفجار فرودگاه افغانستان، عوامل داعش را با پهپاد مورد حمله قرار داد

دو روز پس از حمله انتحاری مرگبار در خارج از فرودگاه کابل، آمریکا عوامل داعش را با پهپاد مورد حمله قرار داد و دو عضو داعش را کشت.

دو روز پس از حمله انتحاری مرگبار در خارج از فرودگاه کابل، آمریکا عوامل داعش را با پهپاد مورد حمله قرار داد و دو عضو داعش را که یکی از آنها “طراح” عملیات انتحاری در فرودگاه کابل بود، کشت.

مقام وزارت بهداشت افغانستان صبح روز جمعه ۵ شهریور به سی‌بی‌اس نیوز گفت که شمار کشته شدگان حمله انتحاری در فرودگاه بین‌المللی حامد کرزی کابل دست کم به ۱۷۰ نفر رسیده است که اکثریت قریب به اتفاق قربانیان افغان هستند.

از ۱۳ سرباز آمریکایی کشته شده، ۱۰ نفر تفنگدار دریایی بودند. این مرگبارترین روز برای نیروهای آمریکایی در افغانستان در یک دهه گذشته بود. دست کم ۱۸ سرباز آمریکایی دیگر در این حمله زخمی شدند.

ارتش آمریکا در بیانیه ای با اشاره به حمله شب گذشته پهپادی گفت، نشانه های اولیه حاکی از این است که ما بدون هیچ گونه تلفات غیرنظامی، هدف را کشته ایم.

فرماندهی مرکزی آمریکا گفت که این حمله در ولایت ننگرهار، شرق کابل و هم مرز با پاکستان صورت گرفته است. ولی مشخص نشده که آیا هدف با حمله به فرودگاه ارتباط داشته است یا خیر.

ساکنان شهر جلال آباد، مرکز ولایت ننگرهار گفتند که صدای انفجارهای متعددی را در حمله هوایی در نیمه شب جمعه شنیدند.

کاخ سفید اعلام کرد که چند روز آینده به احتمال زیاد خطرناک ترین عملیات تخلیه ایالات متحده خواهد بود که به گفته پنتاگون حدود ۱۱۱ هزار نفر در دو هفته گذشته از افغانستان خارج شده اند.

جان کربی، سخنگوی پنتاگون گفت که ایالات متحده معتقد است هنوز تهدیدهای “مشخص و معتبری” علیه فرودگاه پس از حمله انتحاری روز گذشته در یکی از دروازه های آن وجود دارد.

کربی در واشنگتن به خبرنگاران گفت، ما به صورت بسیار دقیق در حال نظارت بر این تهدیدها هستیم.

سفارت آمریکا در کابل به آمریکایی ها هشدار داد که به دلیل تهدیدهای امنیتی از فرودگاه کابل دوری کنند و کسانی که در دروازه آن هستند باید فوراً آنجا را ترک کنند.

نیروهای ایالات متحده و متحدانش در حال تلاش برای تخلیه کامل شهروندان و افغان های در معرض خطر هستند و تا سه شنبه مهلت تعیین شده توسط جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا پس از دو دهه حضور نظامی آمریکا در افغانستان، این تخلیه ادامه خواهد داشت.

علی‌رغم تخلیه هزاران نفر، تعداد کسانی که نتوانسته اند از افغانستان خارج شوند، بسیار بیشتر از برآوردهای معمول است.

از زمان تصرف طالبان بر افغانستان در ۱۵ آگوست، شمار زیادی از مردم در خارج از فرودگاه تجمع کرده و سعی می کنند به پروازهای تخلیه برسند؛ اگرچه روز جمعه، عناصر طالبان از نزدیک شدن مردم به فرودگاه جلوگیری کردند.

بایدن پیشتر گفته بود که به پنتاگون دستور داده است تا نحوه حمله به داعش خراسان، وابسته به دولت اسلامی را که مسئولیت حمله انتحاری روز پنجشنبه را بر عهده گرفت، برنامه ریزی کند.

داعش خراسان، وابسته به دولت اسلامی افغانستان، در سال ۲۰۱۴ در شرق افغانستان ظاهر شد و بعداً به مناطق دیگر، به ویژه شمال این کشور، نفوذ کرد.

این گروه دشمن طالبان اسلامگرا و همچنین غرب است. پنتاگون گفت که حمله روز پنجشنبه توسط یک عامل انتحاری در دروازه فرودگاه انجام شد؛ نه دو نفر آنطور که قبلا اعلام شده بود.

یک مقام آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، به رویترز گفت که حمله پهپادی علیه طراح حمله انتحاری بوده است.

یک پهپاد انتحاری که از خاورمیانه بلند شده بود، به ستیزه جویی که در یک خودرو همراه با یکی دیگر از عناصر داعش بود، اصابت کرد و به گفته این مقام، هر دو کشته شده اند.

یک فرمانده ارشد طالبان گفت که برخی از اعضای داعش-خراسان در ارتباط با حمله کابل بازداشت شده اند. او گفت: “آنها توسط تیم اطلاعاتی ما مورد بازجویی قرار می گیرند.”

یک مقام بیمارستانی روز جمعه به رویترز گفت که شمار افغان های کشته شده در حمله بمب گذاری شده در فرودگاه به ۷۹ نفر افزایش یافت و افزود که بیش از ۱۲۰ نفر زخمی شده اند. سی‌بی‌اس نیوز از کشته شدن ۱۷۰ نفر خبر داد.

جن پساکی، سخنگوی کاخ سفید گفت، ایالات متحده انتظار دارد که برخی از تعاملات با طالبان پس از خروج برای تسهیل تخلیه بیشتر ضروری باشد.

وی به خبرنگاران گفت: “واقعیت این است که طالبان بخشهای وسیعی از افغانستان را تحت کنترل دارند.”

بایدن پیش از این در داخل و خارج از کشور به دلیل هرج و مرج پیرامون خروج نیروها و تخلیه با انتقاد مواجه شده بود. با پیشروی سریع طالبان به کابل در میان عقب نشینی دولت و ارتش مورد حمایت غرب، افغانستان سقوط کرد. بایدن از تصمیمات خود دفاع کرده و می گوید ایالات متحده مدت ها پیش به دلایل منطقی اش برای حمله به این کشور در سال ۲۰۰۱ دست یافته است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا