ایرانجهان

آمریکا چهار مقام ارشد سازمان اطلاعات سپاه را به علت بازداشت اتباع ایالات‌متحده تحریم کرد

وزارت خزانه‌داری آمریکا چهار مقام ارشد سازمان اطلاعات سپاه پاسداران و مقامات سرویس امنیت داخلی روسیه را به اتهام مسئولیت یا همدستی در بازداشت غیرقانونی و «گروگانگیری» شهروندان آمریکایی تحریم کرد.

روح‌الله بازقندی، محمد کاظمی، محمدمهدی سیاری و محمدحسن محققی چهار مقام تحریم شده سازمان اطلاعات سپاه پاسداران هستند.

به موجب تحریم‌های جدید آمریکا، دارایی‌های این اشخاص در ایالات‌متحده مسدود شده و معامله شهروندان آمریکایی با آنها ممنوع می‌شود.

طبق بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا، روح‌الله بازقندی که از مقامات ارشد فعال در امور ضداطلاعاتی است، در زندانی کردن اتباع خارجی دخیل بوده و در عملیات مختلف سازمان اطلاعات سپاه در سوریه و توطئه‌های سپاه برای هدف قرار دادن روزنامه‌نگاران، شهروندان اسرائیلی و سایر مخالفان حکومت نقش داشته است.

بیانیه وزارت خزانه‌داری همچنین به نقش محمد کاظمی در سرکوب جامعه مدنی ایران و بازداشت مخالفان اشاره کرد و گفت کاظمی بر سرکوب وحشیانه اعتراضات پس از کشته شدن مهسا امینی نظارت داشته است.

طبق این بیانیه، محمد مهدی سیاری نیز در تهیه لجستیک لازم برای زندانی کردن افراد در ایران نقش مستقیم داشته و محمد حسن محققی نیز در عملیات مختلف ضداطلاعاتی سپاه در سوریه شرکت داشته است.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، در واکنش به تحریم‌های این کشور علیه سازمان اطلاعات سپاه پاسداران و سرویس امنیت فدرال روسیه گفت: «ایالات متحده هرگز از تلاش برای آزادی اتباع آمریکایی که به ناحق بازداشت یا گروگان گرفته شده‌اند، دست نخواهد کشید.»

بلینکن افزود: «آمریکا همچنان از تمام اختیارات خود برای بازگرداندن مردم خود به خانه استفاده خواهد کرد.»

برایان نلسون، معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا، نیز بر عزم ایالات‌متحده برای بازگرداندن شهروندان آمریکایی که در خارج این کشور به ناحق بازداشت شده‌اند و اقدام علیه تهدیدات خارجی علیه شهروندان آمریکایی در خارج از حاک ایالات‌متحده تاکید کرد.

این تحریم‌ها در حالی اعمال می‌شود که عماد شرقی، مراد طاهباز و سیامک نمازی، سه تبعه آمریکایی-ایرانی، سال‌هاست در ایران زندانی هستند و از سوی دیگر تنش واشینگتن و مسکو نیز درپی بازداشت خبرنگار وال‌استریت ژورنال در روسیه تشدید شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا