جهان

آمریکا چهار نظامی روس را به اتهام شکنجه یک آمریکایی در اوکراین تحت تعقیب قرار داد

وزارت دادگستری آمریکا چهار نظامی روسی را به اتهام «ربودن و شکنجه» یک مرد آمریکایی در هفته‌های آغازین تهاجم نظامی روسیه به اوکراین، تحت تعقیب قضایی قرار داد.

این برای اولین بار است که چنین پرونده‌ای در دستگاه قضائی آمریکا علیه شهروندان خارجی باز می‌شود. این اقدام همچنین اولین پرونده قرار تعقیب علیه نظامیان روس در چهارچوب قوانین جنایات جنگی سیستم قضایی آمریکا است.

آسوشیتدپرس با انتشار این خبر نوشته با توجه به اینکه چهار نظامی روسی، در خاک آمریکا نیستند و امکان بازداشت آنها وجود ندارد، اقدام دادگستری آمریکا بیشتر جنبه نمادین دارد؛ اما مقامات آمریکایی می‌گوید این پرونده یک اقدام تاریخی درباره جنایات جنگی روسیه در اوکراین است و احتمالا سرآغاز باز شدن پرونده‌های قضایی بیشتری خواهد بود.

دیوار یادبود کشته‌شدگان تهاجم روسیه به اوکراین در کی‌یف

تشکیل دو پرونده جنایی علیه روسیه در دیوان بین‌المللی کیفری

مریک گارلند، دادستان کل آمریکا می‌گوید این اولین اقدام است و باید منتظر اقدامات بیشتری هم باشید.

بر اساس گزارش دادگستری آمریکا، دو افسر و دو سرباز رده پایین روسی در اوایل تهاجم نظامی کرملین به اوکراین یک مرد آمریکایی را ربوده و شکنجه کرده‌اند.

نام دو افسر یاد شده سورن سیرانوویچ مکرتچیان و دیمیتری بودنیک اعلام شده، و آمریکا می‌گوید تنها نام کوچک دو سرباز روسی را شناسایی کرده؛ یکی «والری» و دیگری «نازار» بوده است.

گزارش دادستانی می‌گوید این چهار نظامی روسی یک مرد آمریکایی را در آوریل ۲۰۲۴، حدود چند هفته بعد از آغاز تهاجم روسیه به اوکراین، در روستایی ربوده و به مدت ۱۰ روز او را مورد شکنجه قرار داده‌اند.

نام این فرد آمریکایی در گزارش دادستانی ذکر نشده، اما گفته می‌شود نظامیان روسی نه تنها او را لخت کرده، عکس انداخته و کتک زده‌اند، بلکه او را تهدید به مرگ هم کرده‌اند.

بر اساس این گزارش، حتی در یک مورد از این شهروند آمریکایی خواسته شده تا «قبل از مرگ آخرین حرف هایش را بزند» و سپس چنین وانمود کرده‌اند که او را برای کُشتن به بیرون می‌برند.

آمریکا همچنین به تحقیقات بین‌المللی درباره جنایات جنگی کرملین در جنگ اوکراین کمک می‌کند و از طرفی به کی‌یف نیز در جمع‌آوری شواهد حقوقی برای اثبات جنایات جنگی نظامیان روسی یاری می‌‎رساند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا