ایرانجهان

آمریکا یک زوج اهل کره‌ شمالی را به اتهام «مشارکت در برنامه موشکی ایران» تحریم کرد

وزارت خزانه‌داری آمریکا یک زن و شوهر تبعه کره شمالی را که ساکن پکن در چین هستند، به اتهام مشارکت در برنامه موشکی ایران تحریم کرد.

وزارت خزانه‌داری آمریکا با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد یک سازمان مخفی کره شمالی که مسئول توسعه موشکی و تسلیحات هسته‌ای است، بیش از هزار کارگر را با کمک اتباع کره شمالی در پکن به چین فرستاد و لوازم الکترونیکی به ایران فروخت.

دفتر کنترل دارایی‌های خارج «اوفک» روز پنجشنبه در این بیانیه با ذکر این اتهامات، چین را به تهیه مواد تسلیحاتی ربط داد، ولی تحریم‌های جدید خود را فقط متوجه دو تبعه کره شمالی کرد. یکی از این افراد در سفارت کره شمالی در پکن کار می‌کند.

آنها متهم هستند که کارگرانی را از کره‌ شمالی به چین آوردند تا مواد و قطعات موشکی برای ایران بسازند.

بیانیه وزارت خزانه‌داری در مورد تحریم‌های جدید چند ساعت پس از پرتاب دو موشک بالستیک کوتاه برد کره شمالی به سمت دریای شرقی (دریای ژاپن) صورت گرفت.

در این بیانیه گفته می‌شود که کره شمالی «به استفاده از شبکه‌ای از نمایندگان در کشورهای خارجی از جمله چین و ایران ادامه می‌دهد که در زمینه واردات غیرقانونی قطعات لازم برای انجام تحقیق ‌و توسعه سلاح‌های کشتار جمعی و موشک‌های بالستیک فعال هستند که نقض چندین قطع‌نامه شورای امنیت سازمان ملل متحد» محسوب می‌شود.

نخستین نفر از دو فرد تحریم شده، یک مرد تبعه کره شمالی به نام چو‌ئه چول مین است که به گفته اوفک نماینده آکادمی علوم طبیعی دوم یا «اس‌ای‌ان‌اس» در پکن است. اوفک این آکادمی را به عنوان «سازمان در سطح ملی مسئول تحقیق و توسعه سیستم‌های تسلیحاتی پیشرفته کره شمالی، از جمله موشک‌ها و سلاح‌های هسته ای احتمالی» توصیف کرد.

اوفک می‌گوید که شواهدی در دست دارد مبنی بر این که چوئه پس از دریافت درخواست‌های پیونگ‌یانگ، برای «خرید و تهیه اقلامی که به عنوان مواد مورد استفاده در تولید موشک‌های بالستیک کره شمالی شناخته می‌شوند، با اتباع چینی کار کرده است.»

در یک شاخص بالقوه از فعالیت‌های مرتبط با تسلیحات در مقیاس بزرگ در چین، اوفک می‌گوید که چوئه «با نمایندگان اس‌ای‌ان‌اس برای تسهیل اعزام بیش از هزار کارگر کره شمالی به چین همکاری کرد.»

وئه است. در بیانیه اوفک گفته شده است که او «حداقل یک بار به هماهنگی سفارش با یک یا چند نفر از همکاران اس‌ای‌ان‌اس برای تهیه قطعات دو منظوره که در تولید موشک‌های بالستیک کره شمالی استفاده می‌شوند، کمک کرده است.»

چوئه اون جونگ در حال حاضر بصورت رسمی در سفارت کره شمالی در چین کار می‌کند. اوفک در بیانیه خود اشاره‌ای به زمان وقوع هر یک از فعالیت‌های مورد نظر اشاره نکرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا