ایرانجهان

آمریکا یک شهروند چین را به توطئه برای «ارسال مواد تسلیحاتی» به ایران متهم کرد

آمریکا کارمند یک شرکت چینی را به دلیل ارائه ماده «گرافیت ایزواستاتیک» به ایران مورد تحریم قرار داد. این ماده در تولید موشک‌های بالستیک استفاده می‌شود.

ژیانگ جیانگ کیائو، معروف به جو هنسن، به دور زدن تحریم‌ها، پولشویی، و کلاهبرداری بانکی متهم شده است. او که بیشتر در چین مستقر است از یک شرکت تحریم‌شده چینی برای عرضه مواد استفاده شده در ساخت سلاح‌های کشتارهای جمعی به ایران در ازای پول‌های دریافت شده از طریق سیستم مالی آمریکا استفاده کرده است.

دستیار دادستان کل آمریکا در این رابطه گفته است که این تلاش‌ها نشان‌دهنده تعهد وزارت دادگستری به پیشگیری از افتادن فناوری حساس به دست دشمنان خارجی از جمله روسیه، چین، و ایران است.

او افزود که آمریکا کسانی را که قوانین این کشور را زیر پا بگذارند و به حکومت‌های مستبد و دیگر کشورهای متخاصم اجازه دهند تا از فن‌آوری پیشرفته برای تهدید امنیت ملی آمریکا و تضعیف ارزش‌های دموکراتیک در سراسر جهان استفاده کنند، برنمی‌تابد.

این تبعه چینی ۳۹ ساله کارمند یک شرکت مستقر در چین به نام «سینوتک دیلین» است.

او به نقض تحریم‌های ایالات متحده آمریکا علیه ایران و این شرکت متهم شده است. از جمله اتهاماتش می‌توان به دو مورد نقض قانون «اختیارات اقتصادی اضطراری بین‌المللی» هرکدام با مجازات حداکثر ۲۰ سال حبس، دو فقره کلاهبرداری بانکی هریک با مجازات حداکثر ۳۰ سال زندان، و دو فقره پولشویی با مجازات حداکثر ۲۰ سال حبس برای هرکدام، اشاره کرد.

اتهامات درج شده در کیفرخواست صرفاً اتهام هستند و متهم تا پیش از اثبات جرم بی‌گناه فرض می‌شود.

حداکثر مجازات قانونی را کنگره تعیین می‌کند و هر نوع مجازاتی برای متهم توسط قاضی مشخص خواهد شد.

این تبعه چینی در حال حاضر در چین است و بازداشت نشده است.

صدای آمریکا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا