آذربایجاناجتماعیایرانسیاست

«آنار»، «سئوگی» و «آییل» سه کودک آذربایجانی محروم از شناسنامه

تا کنون سه خانواده آذربایجانی در ایران اعلام کرده‌اند که بدلیل انتخاب نام تورکی، از دریافت شناسنامه برای فرزندان خود محروم شده‌اند.

حسن امیرپور چاخیرلو پدر «آنار» کودک آذربایجانی ساکن تبریز در صحفه اینستاگرام خود نوشت علی‌رغم گذشت بیش از ۷۰ روز از تولد فرزندش، اداره ثبت‌احوال با صدور شناسنامه همچنان مخالفت می کنند.

آقای امیرپور چاخیرلو افزود، عدم صدور شناسنامه از سوی اداره ثبت‌احوال، مشکلات عدیده‌ای برای واکسیناسیون و درمان این‌کودک آذربایجانی پیش آمده است.

والدین «سئوگی»، دیگر دختر آذربایجانی نیز اطلاع داده‌اند، بیش از یک ماه است که اداره ثبت‌احوال از صدور شناسنامه برای دختر این خانواده نیز به‌خاطر اسمی که انتخاب کرده‌اند خودداری می‌کند.

مهدی قیاسی، پدر «سئوگی» در صحفه اینستاگرام خود نوشت، با وجود اینکه شناسنامه با این نام پیش‌تر برای تعدادی از کودکان صادر شده و در نامه های رسمی به اداره ثبت احوال این مسئله یاد آوری شده، اما به‌دلایل واهی از جمله دستور جدید از سازمان ثبت‌احوال کشور، از حق انتخاب نام والدین آذربایجانی برای کودکانشان مخالفت میشود.

طی روزهای گذشته، سجاد جولانی یکی دیگر از والدین آذربایجانی که علی‌رغم سپری شدن بیش از ۷ ماه از تولد دخترش «آییل» از دریافت شناسنامه محروم گردیده، در مصاحبه با رسانه‌ها اعتراض خویش را به این روند غیرقانونی اعلام کرده بود.

در ایران فرزند بدون شناسنامه یعنی محروم از کلیه خدمات اجتماعی، آموزشی و درمانی، حتی از ابتدایی ترین درمانها یعنی واکسیناسیون که کودک باید در همان ماه های نخست بنا به تشخیص پزشک واکسینه شود.

آقای جولانی می‌گوید، پس از مراجعه‌های متعدد به اداره ثبت‌احوال اردبیل، این اداره از هیاتی سه نفره مستقر در تهران سخن گفته‌اند که این نام را برای فرزندش مجاز نمیدانند.

حق داشتن نام کودک در بدو تولد از بندهای میثاق حقوق کودکان می‌باشد که جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از امضاء کنندگانش از اجرای تعهدات خود سرباز می‌زند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا