جهانسلامتی و زندگیسیاست

مشارکت آمریکا در تامین بودجه سازمان جهانی بهداشت «به اندازۀ سهم چین»

دولت ترامپ بار دیگر به تامین بودجه سازمان جهانی بهداشت تصمیم گرفت؛ با این وجود رقم مشارکتِ جدید بسیار کمتر از رقم‌هایی خواهد بود که آمریکا در سال‌های پیش از اینمی‌پرداخت.

این خبر روز چهارشنبه ۲۴ اردیبهشت از سوی فاکس‌نیوز بر اساس پیش‌نویس تهیه شده از دستورالعمل اجرای این تصمیم اعلام شد.

بنا بر گزارش فاکس‌نیوز، دولت ترامپ اما موافقت کرده که فقط «به اندازۀ سهم چین» در تامین مالی سازمان جهانی بهداشت مشارکت داشته باشد.

ایالات متحده آمریکا همواره بزرگترین حامی مالی سازمان جهانی بهداشت بوده است؛ با این وجود دونالد ترامپ روز سه شنبه ۱۹ فروردین در کنفرانسی خبری در کاخ سفید در خصوص رویدادهای مربوط به شیوع ویروس کرونا در این کشور گفت: ایالات متحده به علت شیوه اداره «اشتباه» سازمان جهانی بهداشت در مواجه با بحران ویروس کرونا، تعلیق کمک مالی خود به این نهاد وابسته به سازمان ملل را مورد بررسی قرار خواهد داد.

به گفته آقای ترامپ، سازمان جهانی بهداشت فرصت برای هشدار دادن به جامعه جهانی درباره ویروس کرونا را از دست داد.

رئیس‌جمهوری آمریکا در این اظهارنظر ادعا کرده بود که سازمان بهداشت جهانی کشورش را در زمینه منع سفر به چین در پی شیوع کرونا گمراه کرد.

آقای ترامپ همچنین گفته بود، سازمان جهانی بهداشت در هشدار دادن درباره ویروس کرونا تاخیر داشت و ممنوعیت سفری که آمریکا اعمال کرده بود را مورد انتقاد قرار داد. او علاوه بر این گفته‌بود که سازمان جهانی بهداشت به چین گرایش دارد.

ترامپ در ادامه انتقادهایش از سازمان جهانی بهداشت گفته بود که این سازمان چشمانش را بر ابعاد آنچه که در ووهان، منشا شروع ویروس کرونا در چین روی داد، بسته بود.

اوج این انتقادات در جریان نشست خبری ترامپ در ۲۶ فروردین، در کاخ سفید بود که تاکید کرد به دلیل عملکرد ضعیف و سوءمدیریت سازمان جهانی بهداشت در واکنش به شیوع ویروس کرونا دستورالعمل تعلیق کمک های آمریکا به این سازمان را صادر کرده است.

او تصریح کرد که سازمان جهانی بهداشت در آغاز بحران ویروس کرونا هیچ گزارش معتبری در مورد شیوع ویروس در ووهان چین ارائه نکرد و به موقع واکنش نشان نداد.

رئیس جمهور آمریکا گفته بود که این سازمان درستی اطلاعات چین در مورد شیوع ویروس را نیآزمود و ممنوعیتی برای سفر به چین اعلام نکرد.

سازمان جهانی بهداشت یک روز پس از محدودیت های اعمال شده توسط ترامپ در خصوص ورود افراد از چین به آمریکا گفته بود، ممنوعیت سفر گسترده که بر تجارت و مسافرتهای بین‌المللی اثر می‌گذارد برای مقابله با ویروس کرونا ضرورت ندارد.

او گفته بود که مردم جهان و آمریکا به سازمان جهانی بهداشت اعتماد کردند در حالی که این مرگ ومیر گسترده و بحران اقتصادی ناشی از عملکرد ضعیف این سازمان در قبال کووید-۱۹ است.

رییس جمهور آمریکا همچنین تاکید کرده بود: «سازمان جهانی بهداشت در انجام وظایف اولیه خود موفق نبوده و باید پاسخگو باشد.»

ایالات متحده آمریکا درسال ۲۰۱۹ میلادی بیش از ۴۰۰ میلیون دلار به سازمان جهانی بهداشت کمک کرده که رقمی بیش از ۱۵ درصد بودجه این سازمان است.

سهم دولت چین از تامین بودجه این سازمان در این سال تنها ۸۶ میلیون دلار بوده است. با این وجود پس از تصمیم آقای ترامپ به تعلیق پرداخت بودجه، چین اعلام کرد که ۳۰ میلیون دلار دیگر با هدف مبارزه با شیوع کرونا به این سازمان اهدا خواهد کرد.

چنانچه واشنگتن تصمیم بگیرد سهم خود در تامین بودجه سازمان جهانی بهداشت را به اندازه چین کاهش دهد، آنگاه سهم بودجه جدید تقریبا به میزان یک دهم بودجه سال‌های پیشین خواهد رسید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا