اجتماعیاقتصادجهانسلامتی و زندگیسیاست

دبیر کل سازمان ملل به دولت‌ها در مورد تبدیل کردن بحران کرونا به بحران حقوق بشر هشدار داد

دبیرکل سازمان ملل متحد امروز پنج‌شنبه، چهارم اردیبهشت‌، گفت، اگرچه ویروس کرونا در مبتلا کردن انسانها تبعیضی قائل نمی‌شود، اما تأثیرات آن می‌تواند زمینه تبعیض‌ را فراهم کند و از این لحاظ از دولت‌ها خواست به اقدامات سرکوبگرانه روی نیاورند.

آنتونیو گوترش در یک پیام ویدیویی گفت که در ارائه خدمات بهداشتی عمومی برای مقابله با ویروس کووید-۱۹ تبعیض‌ها و نابرابری‌های ساختاری وجود دارد که مانع از دسترسی همگان به امکانات و تجهیزات لازم برای مقابله با این بیماری می‌شود.

دبیرکل سازمان ملل گفت که هرگونه اقدامات اضطراری مانند شرایط اضطراری باید قانونی، متناسب، لازم و غیر تبعیض‌آمیز باشد؛ تمرکز و مدت خاصی داشته باشد و از کمترین محدودیت‌های ممکن برای محافظت از بهداشت عمومی استفاده کند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس گوترش هشدار داد: «با توجه به  ظهور ملی‌گرایی و قوم‌گرایی، پوپولیسم، اقتدارگرایی و عقب‌نشینی از حقوق بشر در بعضی از کشورها، بحران همه‌گیری می‌تواند بهانه‌ای برای اتخاذ اقدامات سرکوبگرانه برای رسیدن به اهداف غیر مرتبط با همه‌گیری باشد و این قابل پذیرش نیست.»

دبیرکل سازمان ملل همچنین در این پیام ویدیویی گفت: «همانطور که قبلاً هم گفتم حقوق بشر را نمی‌توان تا بعد از بحران به تعویق انداخت و ما اکنون با بزرگ‌ترین بحران جهانی روبرو شده‌ایم.»

آقای گوترش تاکید کرده است که: «پیام واضح است: مردم و حقوق آنها باید مقدم و محور هر اقدامی باشد.»

گزارش دیگری از سازمان ملل در این مورد نیز می‌نویسد که مهاجران، پناهجویان و آوارگان داخلی در کشورها «آسیب‌پذیرترین قشر در بحران جدیدند.»

این گزارش می‌افزاید که بیش از ۱۳۱ کشور مرزهای خود را بسته‌اند و تنها ۳۰ کشور پناهجویان را از این امر مستثنا کرده‌اند.

گزارش سازمان ملل می‌‌گوید که همه‌گیری جهانی کرونا دشواری‌هایی برای مردم بوجود آورده که اگر راه‌حلی برای آنها تخاذ نشود به تنش‌های زیاد و ناآرامی اجتماعی منجر خواهد شد.

این گزارش همچنین می‌افزاید که این امر به نوبه خود می‌تواند سرکوب‌های شدید امنیتی شهروندان را از سوی دولت‌ها به دنبال داشته باشد.

آقای گوترش بر این نکته نیز تاکید کرد که «در همه اقدامات خود این را فراموش نکنیم که تهدید از سوی ویروس است، نه از سوی مردم.»

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا