ایرانجهان

آکسیوس: ایران و آمریکا ماه گذشته در عمان مذاکرات غیر مستقیم برگزار کردند

آکسیوس به نقل از سه منبع آگاه گزارش داد که مقام‌های آمریکا و ایران ماه گذشته در عمان گفت‌وگوهایی غیرمستقیم برگزار کردند و در این مذاکرات مقام‌های عمانی پیام‌های دو طرف را میان اتاق‌های جداگانه‌ بین مقامات این دو کشور منتقل می‌کردند.

طبق این گزارش، یک هیات دیپلماتیک جمهوری اسلامی که علی باقری کنی هم عضو آن بوده، همزمان با هماهنگ‌کننده خاورمیانه کاخ سفید (ماه گذشته) به عمان رفته بودند.

به گفته منابع اکسیوس، یکی از پیام‌های اصلی آمریکا به ایران در عمان بر بازدارندگی متمرکز بوده است. این منابع گفتند آمریکا به جمهوری اسلامی به صراحت اعلام کرده که اگر به سمت غنی‌سازی ۹۰ درصدی اورانیوم پیش برود، باید بهای سنگینی را بپردازد.

این منابع آگاه گفتند هدف این مذاکرات غیرمستقیم رسیدن به تفاهمی درباره راه‌های کاهش تنش‌ها در ارتباط با برنامه هسته‌ای ایران، رفتارهای منطقه‌ای جمهوری اسلامی و حمایت تسلیحاتی این کشور از روسیه در جریان جنگ اوکراین بوده است.

به گفته این منابع، مشخص نیست که دو طرف به چنین تفاهی رسیده‌اند یا نه.

پیش‌تر آکسیوس به نقل از مقام‌های آمریکایی، اسرائیلی و اروپایی گزارش داده بود که برت مک‌گرک، هماهنگ کننده شورای امنیت ملی آمریکا در امور خاورمیانه و شمال آفریقا، اوایل ماه می در سفر به عمان با مقام‌های این کشور درباره احتمال تماس دیپلماتیک با ایران در مورد برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی گفت‌وگو کرده است.

آکسیوس همچنین گزارش داده بود که دولت بایدن در ماه آوریل با شرکای اروپایی و اسرائیلی خود درباره پیشنهادی برای یک توقفق موقت با ایران تبادل نظر کرد. طبق این طرح، پیشنهاد شده بود که در ازای توقف برخی فعالیت‌های هسته‌ای ایران، برخی از تحریم‌های تهران کاهش یابد.

علاوه بر این گفت‌وگوهای غیرمستقیم، در دی ماه گذشته از دیدارهای رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، با سعید ایروانی، سفیر جمهوری اسلامی در سازمان ملل پرده برداشت و رسانه‌های بین‌المللی مختلف نیز در هفته‌های اخیر از دیدار این دو مقام ایرانی و آمریکایی گفتند.

با وجود تلاش‌های دولت آمریکا برای حل‌وفصل مساله هسته‌ای ایران از طریق دیپلماسی، ۳۵ عضو کنگره آمریکا روز جمعه در نامه‌ای با اشاره به پایبند نبودن جمهوری اسلامی به برجام از سران بریتانیا، فرانسه و آلمان خواستند که مکانیسم ماشه را برای بازگرداندن خودکار تحریم‌های شورای امنیت علیه جمهوری اسلامی فعال کنند.

آن‌ها تاکید کردند «زمان برای متوقف کردن بلندپروازی‌های هسته‌ای» جمهوری اسلامی رو به پایان است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا