آذربایجاناجتماعیایرانسیاست

“آییل” دختر خردسال آذربایجانی با گذشت ۷ ماه همچنان بدون شناسنامه

علی رغم سپری شدن ۷ ماه از تولد "آییل"، دختر سجاد جولانی، نوازنده ساز و فعال مدنی آذربایجانی، اداره ثبت احوال همچنان از صدور شناسنامه برای این خردسال آذربایجانی بدلیل نام «تورکی» او امتناع می‌ورزد.

والدین این کودک آذربایجانی بارها در مراجعات متعدد خود به اداره ثبت احوال استان اردبیل و سازمان‌، ثبت احوال کشور بر حق خود برای نامگذاری‌ فرزند خویش مطابق با فرهنگ آذربایجانی تاکید کرده اند.

گفته می‌شود، “آییل” از زمان تولدش مبتلا به بیماری آب مروارید با نام علمی کاتاراکت میباشد که کلیه هزینه های درمانی این کودک بدون شناسنامه آزاد محاسبه میشود.

در ایران فرزند بدون شناسنامه یعنی محروم از کلیه خدمات اجتماعی، آموزشی و درمانی حتی از ابتدایی ترین درمانها یعنی واکسیناسیون که کودک باید در همان ماه های نخست بنا به تشخیص پزشک واکسینه شود.

سجاد جولانی با مراجعه های متعدد خود به اداره مذکور از هیاتی سه نفره مستقر در تهران سخن گفته که این نام را برای فرزندش مجاز نمیدانند.

در روزهای اخیر در آخرین مراجعه آقای جولانی به اداره ثبت احوال اردبیل برای پیگیری صدور شناسنامه برای دخترش مسئولین ضمن مخالفت با این اسم، اداره گفته‌اند: «ما تابع سیستم مرکزی هستیم»

سیستم مرکزی که اتاق فکر اعضای تشکیل دهنده اش سیاست های نژاد پرستانه در پیش گرفته اند، تمام هم و غمشان نابودی فرهنگ، تاریخ، هویت و زبان اقوام و سایر ملت های ستم دیده در جغرافیایی ایران است.

حق داشتن نام کودک در بدو تولد از بندهای میثاق حقوق کودکان می‌باشد که جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از امضاء کنندگانش از پذیرش آن سرباز می‌زند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا