جهانسیاست

ابراز نگرانی روسیه از ارسال دو کشتی جنگی آمریکا به دریای سیاه

روسیه، که نیروهای نظامی خود را در نزدیکی اوکراین تقویت کرده است، از ارسال دو کشتی جنگی آمریکا به دریای سیاه ابراز نگرانی کرد.

پس از آنکه ترکیه روز جمعه ۲۰ فروردین اعلام کرد، ایالات متحده هفته آینده دو کشتی جنگی به دریای سیاه می فرستد، روسیه، که نیروهای نظامی خود را در نزدیکی اوکراین تقویت کرده است، قدرت های ناتو را مبنی بر اینکه خط ساحلی در منطقه ندارند، به افزایش فعالیت های دریایی متهم کرد.

پنتاگون از اظهارنظر در مورد خبر اخیر ترکیه خودداری کرد اما گفت ارتش به طور معمول کشتی ها را به منطقه می فرستد.

جان کربی، سخنگوی پنتاگون در واشنگتن، با اشاره به کشتی های نظامی ایالات متحده در دریای سیاه، گفت: “این چیز جدیدی نیست.”

واشنگتن می گوید روسیه از سال ۲۰۱۴ که کریمه را از اوکراین جدا و ضمیمه خود  کرد و از شورشیان طرفدار روسیه در منطقه دونباس در شرق اوکراین حمایت کرد، بیش از هر زمان نظامی دیگر در مرزهای شرقی اوکراین مستقر شده است.

خشونت بین سربازان اوکراینی و نیروهای مورد حمایت روسیه شدت گرفته است. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، روز جمعه طی یک تماس تلفنی با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، اوکراین را به “اقدامات تحریک آمیز خطرناک” در منطقه دونباس متهم کرد.

ترکیه، متحد ناتو، روز جمعه گفت ایالات متحده از ۲۵ تا ۲۶ فروردین دو کشتی جنگی را به دریای سیاه اعزام خواهد کرد.

وزارت خارجه ترکیه گفت: “۱۵ روز پیش از طریق کانال های دیپلماتیک برای ما اعلام شد که دو کشتی جنگی ایالات متحده، مطابق با کنوانسیون مونترو، به دریای سیاه عبور می کنند. این کشتی ها تا ۴ مه در دریای سیاه باقی می مانند. ”

کشتی های جنگی ایالات متحده به طور منظم در دریای سیاه هستند؛ از جمله از اواخر ماه گذشته یک رزم‌ناو و ناوشکن در آنجا حضور دارند.

توافق نامه مونترو در سال ۱۹۳۶ به ترکیه امکان کنترل تنگه های بسفر و دردانل را می دهد که دریای مدیترانه را به دریای سیاه متصل می کند. همچنین دسترسی کشتی های جنگی نیروی دریایی را محدود می کند و کشتی های باری خارجی را اداره می کند.

الكساندر گروشكو، معاون وزیر خارجه روسیه، روز جمعه نگرانی هایی را درباره آنچه وی به گفته وی افزایش فعالیت دریایی در دریای سیاه توسط قدرتهایی كه خط ساحلی در منطقه ندارند است، ابراز داشت.

آژانس خبری اینترفاکس به نقل از الكساندر گروشكو نوشت: “تعداد بازدیدهای کشورهای ناتو و مدت اقامت ناوهای جنگی (آنها) افزایش یافته است.”

به گزارش رویترز، ایالات متحده و ناتو در اوایل سال جاری و هنگامی که دولت جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده قدرت را به دست گرفت، حضور خود را در دریای سیاه افزایش دادند.

رویترز به نقل از منبع خود نوشت که این افزایش به همان سطحی رسیده است که در سال ۲۰۱۴-۲۰۱۵ در زمان الحاق کریمه دیده شده بود.

ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، قرار بود امروز شنبه ۲۱ فروردین در سفری که قبلاً برنامه ریزی شده بود، با اردوغان در ترکیه دیدار کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا