اجتماعیایرانجهانسیاست

اتحادیه اروپا چند مقام دیگر ایرانی را به دلیل نقض حقوق بشر تحریم می‌کند

رویترز در گزارشی نوشت، سه دیپلمات اتحادیه اروپا گفتند که این اتحادیه قرار است روز چهارشنبه چندین فرد ایرانی را به دلیل نقض حقوق بشر تحریم کند.

این اولین اقدام اتحادیه اروپا علیه ایران در مورد حقوق‌بشر از سال ۲۰۱۳ تا کنون خواهد بود.

به گفته دیپلمات ها، نمایندگان اتحادیه اروپا موافقت کردند که ممنوعیت سفر و مسدود کردن دارایی را برای این افراد که اسامی آنها هفته آینده و با شروع تحریم ها منتشر می شود، اعمال کنند.

رویترز می‌گوید، آنها جزئیات بیشتری ارایه ندادند و اتحادیه اروپا نیز از اظهار نظر در این باره خودداری کرد.

همانند ایالات متحده، اتحادیه اروپا از سال ۲۰۱۱ بیش از ۸۰ فرد ایرانی را بدلیل نقض حقوق بشر تحریم کرده است. این تحریم‌ها هر ساله در ماه آوریل تمدید می شود.

این سه دیپلمات به رویترز گفتند که تحریم این ۸۰ نفر نیز در روز چهارشنبه تمدید خواهد شد.

یکی از دیپلمات ها گفت که اتحادیه اروپا به دنبال اتخاذ موضع سختگیرانه تری برای حمایت از حقوق بشر است. در این ماه، اتحادیه اروپا ۱۱ نفر از کشورهای چین، کره شمالی، لیبی و روسیه را تحریم کرد.

یک دیپلمات اتحادیه اروپا گفت: “کسانی که مسئول نقض جدی حقوق بشر هستند باید بدانند که این اقدامات عواقبی نیز دارد.”

سازمان ملل بطور مکرر انتقادهایی مطرح می کند مبنی بر اینکه ایران مخالفان سیاسی را زندانی و آزادی بیان را سرکوب می کند. در تاریخ ۹ مارس، جاوید رحمان، گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران، گزارشی را ارائه داد که میزان بالای مجازات اعدام در ایران، اعدام نوجوانان، استفاده از شکنجه برای مجبور کردن به اعترافات و ازدواج قانونی دختران ۱۰ ساله را مستند می کند.

ایران بارها اتهامات غرب علیه نقض حقوق بشر را رد کرده است.

رویترز می‌گوید، مقامات ایرانی برای اظهار نظر در باره این تحریم‌ها در دسترس نبودند.

باوجود ارائه گزارش‌های متعدد در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران از سال ۲۰۱۳ تاکنون هیچ ایرانی به لیست تحریم‌های اتحادیه اروپا اضافه نشده بود.

رویترز احتمال می‌دهد اتحادیه اروپا به امید حفاظت از توافق هسته ای ۲۰۱۵ از اقداماتی که باعث عصبانیت ایران شود، اجتناب کرده است.

اما سه دیپلمات گفتند که این تحریم ها مربوط به تلاش برای احیای توافق هسته ای نیست.

اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۶ پس از توافق هسته ای، مجموعه گسترده ای از تحریم های اقتصادی و مالی علیه ایران را لغو کرد، اگرچه در سال ۲۰۱۹ به دلیل طراحی حملات تروریستی در دانمارک، فرانسه و هلند  بخشی از وزارت اطلاعات ایران و دو نفر از افراد مربوطه را تحریم کرد.

در اقدامی نادر در سپتامبر گذشته، فرانسه، بریتانیا و آلمان سفیران ایران را احضار کردند تا آنها را در مورد سوابق حقوق بشر ایران در مورد “نقض جدی و مداوم” حقوق بشر، گوشزد کنند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا