آذربایجان

اجرای رقص آذربایجانی مقابل پارلمان سوئیس در اعتراض به برنامه فاشیستی «عصر جدید»

على فرضايى مجری و طنزپرداز آزربایجانی مقیم اروپا با اجرای رقص آزربایجانی در مقابل پارلمان سوئیس به سیاست های تُرک ستیزانه صداوسیمای ایران و برنامه فاشیستی «عصر جدید» اعتراض کرد.

این شهروند اهل آزربایجان جنوبی خطاب به مسئولان صداوسیمای ایران و برنامه «عصر جدید» گفت: «زبان تورکی سومین زبان باقاعده دنیاست. شما در برنامه ای که هیچ هویتی ندارد، هویت ملت تورک که کل جهان به آن احترام می گذارند را سانسور می کنید؟! مگر اصالت و زبان تورکی را می توانید سانسور کنید؟ نه این کارها عبث می باشد.»

آقای فرضایی با تاکید بر اینکه «ما تورک هستیم، اجداد ما، رگ و ریشه ما تورک است»، می گوید: «به افتخار ملت تورک من در مقابل پارلمان سوئیس، رقص تورکی اجرا خواهم کرد. آذربایجان وار اولسون، ایسته‌میین کور اولسون»

لازم به ذکر است، ویژه برنامه «عصر جدید» به مناسبت عید سال نو با اجرای «احسان علیخانی» از شبکه ۳ تلویزیون ایران پخش می شود. در این برنامه زنده که با حضور ائتنیک های مختلف برگزار می شود، از گروه رقص آزربایجانی «آیلان» و «آیهان» خواننده آزربایجانی نیز برای هنرنمایی دعوت شده بود اما مسئولان برنامه در کمال گستاخی، حین اجرای گروه آیلان، موسیقی را قطع کردند و حتی یک ثانیه از اجرای گروه رقص آزربایجانی این گروه را پخش نکردند.

برخورد فاشیستی مسئولان صداوسیمای ایران با رقص و موسیقی آزربایجانی در حالیست که رقص و آواز سایر ائیتنک ها در این برنامه بدون هیچ مزاحمتی پخش شد و «احسان علیخانی» مجری تورک ستیز این برنامه نیز در حین اجرای کرُدها، با رقص کُردی آنها را همراهی کرد.

این اقدام فاشیستی و تورک ستیزانه مسئولان صداوسیمای ایران خشم شهروندان آزربایجانی را برانگیخته است. کاربران آزربایجانی با اشتراک گذاری ویدیوهای رقص آزربایجانی و راه اندازی کمپین های مختلف و هشتک #نه_به_عصر_جدید، خواستار پایان دادن به تورک ستیزی و آزربایجان ستیزی در ایران شده اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا