خاورمیانهسیاست

احتمال ورود به نوار غزه؛ ارتش اسرائیل نیروهای ذخیره را فرا خواند

حملات موشکی به اسراییل از سوی حماس مورد حمایت ایران در حالی صورت می گیرد که ارتش اسرائیل برای حمله احتمالی زمینی به نوار غزه آماده می شود.

به گزارش جروزالم‌پست، برنامه ها امروز پنجشنبه برای بررسی به نتانیاهو ارائه شد.

ارتش اسرائیل آماده است تا حملات خود به حماس و سایر گروههای مسلح مورد حمایت ایران در نوار غزه را برای چند روز ادامه دهد و با ادامه حملات موشکی به اسرائیل در مرکز و جنوب، ۷۰۰۰ نیروی ذخیره را فراخواند.

بر اساس این گزارش، گروه حماس روز پنجشنبه پهپادهای پر از مواد منفجره را به داخل اسرائیل پرتاب کرد. حداقل دو فروند از آنها در جایی در مرکز اسرائیل در هوا سرنگون شدند. حملات این پهپادها با شلیک ۲۰-۳۰ موشک دوربرد به مرکز اسرائیل از جمله تل آویو و ایلات در جنوب انجام شد. چهار نفر زخمی شدند.

جروزالم‌پست می‌گوید، در مجموع ۱۶۰۰ موشک از روز دوشنبه ۲۰ اردیبهشت به سمت اسرائیل شلیک شده است، یک سوم (⅓) از آنها در داخل نوار غزه سقوط کرده اند.

هدی زیلبرمن، سخنگوی ارتش اسراییل  گفت که گزینه هایی از جمله حمله زمینی روی میز است. این برنامه ها نخست به آویو کوخاوی، رئیس ستاد ارتش اسرائیل ارائه شده و روز پنجشنبه برای تصویب به هیئت دولت فرستاده شده است.

بعد از ظهر پنجشنبه بعد از موشک پراکنی حماس به سمت اسرائیل، سخنگوی شاخه نظامی حماس، گردان‌های عزالدین قسام، ادعا کرد که حماس با موشک برد ۲۵۰ کیلومتر فرودگاه رامون در جنوب اسراییل را هدف قرار داده است.

پس از این، شورای منطقه ای هول ایلوت، واقع در جنوب اسراییل، اعلام کرد که یک موشک در این منطقه سقوط کرده است و هیچ مصدومیتی گزارش نشده است.

سخنگوی القسام شرکت های هواپیمایی بین المللی را تهدید کرد که فوراً همه پروازها به اسرائیل را متوقف کنند. جروزالم‌پست می‌گوید، علی رغم ادامه شلیک موشک و تهدیدها، فرودگاه بن گوریون برای پروازهای خارجی باز خواهد ماند.

از زمان آغاز جنگ ، نیروی هوایی اسرائیل سه پهپاد حماس را سرنگون کرد که برخی از آنها دارای مواد منفجره بودند. هواپیماهای بدون سرنشین قبل از عبور به اسرائیل با استفاده از موشک پایتون -۵ و سپر گنبد آهنین سرنگون شدند.

در چهار روز از آغاز عملیات محافظ دیوارها، بیش از ۷۰۰ هدف حماس توسط نیروی هوایی اسرائیل مورد اصابت قرار گرفته و ۶۰ نفر از عوامل از جمله فرماندهان ارشد کشته شده اند.

حملات آغازین توسط نیروی هوایی اسراییل شامل زیرساخت های اصلی حماس بود که به گفته ارتش برای سالهای آینده بر این گروه تأثیر خواهد گذاشت. ارتش اسرائیل اهداف سازمانی، بانکها و همچنین رهبران ارشد سازمان حماس را مورد اصابت قرار داده است.

سخنگوی ارتش اسرائیل گفت، از ابتدای عملیات محافظ دیوارها، اهدافی مانند  پلیس، وزارت کشور و بانک های حماس و همچنین خانه های فرماندهان از جمله فرمانده گردان خان یونس و همچنین یک نیروی دریایی این گروه، مورد حمله قرار گرفته است.

چهار ساختمان بلند مرتبه نیز توسط حملات هوایی نیروی هوایی اسرائیل منهدم شده و حدود ۶۰ نفر از عوامل حماس از جمله ۱۰ فرمانده ارشد کشته شده اند. همچنین، چهار سکوی موشکی هدایت شونده ضد تانک روز پنجشنبه توسط ارتش اسرائیل منهدم شد.

با این وجود، ارتش اسرائیل تاکید می‌کند که این عملیات برای ضربه زدن به اهداف دیگری که برای قدرت نظامی حماس مهم هستند، ادامه دارد.

چهارشنبه شب بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل رسماً پیشنهاد حماس برای آتش بس را رد کرد. آويو كوخاوي با ژنرال مارك ميلي، رئيس ستاد مشترك آمریکا ستاد تماس گرفت تا وي را در زمينه عمليات آگاه سازد.

روز چهارشنبه یک سرباز ارتش اسرائیل توسط موشک ضد تانک کشته شد و یک پسر پنج ساله نیز در همان روز بر اثر اصابت یک موشک به پناهگاه آپارتمان خانواده اش در سودروتکشته شد.

ارتش اسرائیل به شهروندان گفت که هنگام پخش آژیر خطر به پناهگاه بروند و پنجره ها را ببندند و به پایین دراز بکشند.

رسانه های فلسطینی روز پنجشنبه گزارش دادند که دست کم ۸۳ نفر از جمله ۱۷ کودک در حملات ارتش اسرائیل کشته شده اند و بیش از ۴۸۷ نفر زخمی شده اند. اسرائیل می گوید برخی از آنها با موشک هایی که حماس پرتاب کرده و به داخل غزه افتاده بودند کشته شدند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا