اجتماعیایرانسیاست

احراز هویت شماری از بازداشت شدگان منطقه شورو زاهدان؛ تداوم اعتراضات

گزارش های منتشر شده از سوی فعالین بلوچ حاکی از بازداشت تعداد زیادی از شهروندان زاهدان و خصوصا معترضان در منطقه شورو و‌کورین است.

گزارش های منتشر شده از سوی فعالین بلوچ حاکی از بازداشت تعداد زیادی از شهروندان زاهدان و خصوصا معترضان در منطقه شورو و‌کورین است. برخی از زخمی ها نیز بازداشت شده اند. 

به گزارش بخش فارسی گروه خبری ای‌ان‌تی به نقل از کمپین فعالین بلوچ، شب گذشته ۷ اسفند ماه ۹۹، ماموران امنیتی شماری از معترضان بلوچ زخمی شده در شورو را از داخل بیمارستان همراه با ضرب و شتم بازداشت کردند.

هویت برخی از معترضان که توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده به نام های “عبدالجلیل شه بخش” فرزند ملاحسین، “زکریا از طایفه شه بخش” فرزند یارمحمد، “سعید از طایفه شه بخش” فرزند یارمحمد، “عمر شه بخش” فرزند ملا حسین که دو ‌گلوله ‌به دست و یک گلوله دیگر به پایش اصابت کرده عنوان شده است.

گزارش شده شماری دیگر کشته و زخمی شدند که تلاش ها برای احراز هویت آنها در جریان است. 

بنابر گزارش کمپین فعالین بلوچ: «ابتدا عمر که زخمی بوده به بیمارستان منتقل شده و سپس نیروهای امنیتی با شناسایی او و کسانی که او را به بیمارستان منتقل کرده تا منزل در شورو تعقیبشان کرده و بازداشت نمودند.»

این افراد لحظه بازداشت، به شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفته و سپس به مکان نامعلومی منتقل شدند.

از محل دقیق نگه داری و ارگان بازداشت کننده اطلاع دقیقی در دست نیست.

وضعیت منطقه قلعه بید، شورو، کورین «بسیار امنیتی» توصیف شده است.

همچنین نهادهای امنیتی ریش سفیدان و معتمدان منطقه شورو، کورین و قلعه‌بید را تحت فشار قرار داده‌اند تا معترضین بلوچ را دعوت به پایان اعتراضات کرده و معترضان را تحویل دهند. 

پس از اعلام حمایت مولانا عبدالرحمن چابهاری از اعتراضات ملت بلوچ به کشتار سوخت بران، مولوی محمد عیسی حبیبی زاده، مولانا محمدحسین گرگیج و حافظ نظیر احمد پرکی کوشانی از امامان جمعه کلوکان، آزادشهر و کَنت از توابع هیدوچ سراوان، از اعتراضات در بلوچستان حمایت کرده و کشتار سوخت بران را نیز محکوم کردند.

این سه ائمه جمعه ضمن محکوم کردن کشتار سوخت بران، خواستار مجازات عاملان این جنایت شدند.

همچنین نیروهای بومی سپاه را (سرگار) و نابود کننده زندگی مردم بلوچ برای منفعت طلبی عنوان کردند.

گزارش هایی که کمپین فعالین بلوچ منتشر کرده حاکی است، اعتراضات در بلوچستان وارد چهارمین روز خود شده و با تیراندازی ماموران امنیتی به سمت معترضان، شماری کشته و زخمی شدند و اینترنت در بلوچستان همچنان قطع است.

گزارش های منتشر شده حاکی از تداوم  اعتراضات پراکنده  در شهرهای سراوان، سوران، زاهدان، خاش و ایرانشهر است.

همچنین گزارش های تصویری منتشر شده حاکی از آن است که حکومت ایران برای سرکوب اعتراضات، از استان های همجوار نیروهای ضد شورش، یگان ویژه و سپاه را در شهرهای مختلف بلوچستان مستقر کرده است.

ویدیوهایی که توسط شاهدان عینی گرفته شده حرکت ده ها دستگاه خودروهای زرهی و نیروهای یگان ویژه به سه شهر زاهدان، ایرانشهر و سراوان را نشان میدهد.

کمپین فعالین بلوچ می‌گوید، روز گذشته ۷ اسفند ماه در ادامه و گسترش اعتراضات، نیروهای امنیتی به سمت شهروندان در روستای پمپ از توابع جازموریان شهرستان رودبارجنوب تیراندازی کرده که شماری زخمی شده اند.

اینترنت در شهرهای مختلف بلوچستان با اختلال جدی مواجه شده و در شهرهای بزرگتر ‌به طور  کامل قطع شده است.

در مواردی برای چند ساعت درشهرهای جنوبی بلوچستان اینترنت های خانگی وصل شده و دوباره قطع شده اند.

لازم به ذکر است روز دوشنبه، ۴ اسفندماه ۹۹ به دنبال تیراندازی نیروهای سپاه پاسداران در مناطق مرزی شهرستان سراوان به سمت گروهی از سوخت‌بران، شماری از آنها کشته و زخمی شدند.

به دنبال این حادثه، گروهی از شهروندان سراوان در اعتراض به تیراندازی به سوی سوخت‌برهای مرزی، روبه‌روی فرمانداری این شهرستان تجمع اعتراضی برگزار کردند اما این تجمع ها با دخالت نیروهای پلیس و با پرتاب گاز اشک‌آور و تیراندازی با گلوله‌های ساچمه‌ای و پلاستیکی به سمت معترضان به خشونت کشیده شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا