ایرانجهان

احضار کاردار روسیه در تهران به دلیل همراهی مسکو با موضع کشورهای عربی درباره جزایر سه‌گانه

در ادامه واکنش‌ها به حمایت دوباره مسکو از مواضع کشورهای عربی درباره جزایر سه‌گانه و در دومین اقدام مشابه در چند ماه اخیر، وزارت خارجه جمهوری اسلامی کاردار روسیه در تهران را احضار کرد. یک عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس هم گفت: «روس‌ها هرجایی لازم باشد پشت ما را خالی می‌کنند.»

رسانه‌های ایران شامگاه شنبه دوم دی گزارش دادند که کاردار سفارت روسیه در تهران در غیاب سفیر این کشور عصر همین روز توسط دستیار مدیرکل خلیج فارس وزارت خارجه ایران احضار شد.

بر اساس این گزارش، در جریان این احضار، «مراتب اعتراض شدید» دولت جمهوری اسلامی به دولت روسیه درباره «تکرار حمایت دولت روسیه از دعاوی بی‌اساس مندرج در بیانیه ششمین نشست مجمع همکاری عرب و روسیه در مراکش»، ابلاغ و یادداشت اعتراضی به او تسلیم شد.

وزارت خارجه جمهوری اسلامی اعلام کرد که در این دیدار، گفته شد که «دولت جمهوری اسلامی ایران هر ادعایی از هر طرفی را در این خصوص مردود و غیر قابل پذیرش می‌داند.»

در روزهای اخیر، صدور یک بیانیه مشترک در نشست روسیه و کشورهای عربی در مراکش که در آن از موضع امارات متحده عربی در مورد مناقشه جزایر سه‌گانه خلیج فارس، تنب‌ کوچک، تنب بزرگ و ابوموسی حمایت شده، واکنش‌هایی را در داخل ایران برانگیخته است.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه به نمایندگی از این کشور در این نشست حضور یافته بود.

امارات متحده عربی از سال ۱۳۷۱ خواهان ارجاع این موضوع به دیوان بین‌المللی لاهه است.

ایران در مقابل، با طرح این نکته که مساله حاکمیت بر جزایر به طور قطعی و دائمی در سال ۱۹۷۱ تعیین شده است این درخواست را رد کرده و تنها برای مذاکره «برای رفع سوءتفاهم» اعلام آمادگی کرده است.

این دومین بار در چند ماه اخیر است که وزارت خارجه ایران عالی‌ترین مقام روسیه در تهران را در این رابطه احضار می‌کند.

روسیه و شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس در تابستان امسال نیز در نشست مشترک خود در مسکو با صدور بیانیه مشترکی خواستار «ارجاع پرونده جزایر سه‌گانه به دیوان بین‌المللی دادگستری به منظور حل و فصل این مساله مطابق با مشروعیت بین‌المللی» شده بودند.

در آن زمان، وزارت خارجه ایران سفیر روسیه را احضار و اعتراض خود درباره موضوع جزایر سه‌گانه را به او ابلاغ کرد.

در روزهای اخیر، علاوه بر انتقاد حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه جمهوری اسلامی در جریان تماس تلفنی با همتای روس خود، مشاور امور بین‌الملل علی خامنه‌ای و همچنین محمدباقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی نیز این بیانیه اخیر روسیه و کشورهای عربی را محکوم کردند.

فداحسین مالکی یک عضو کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی مجلس شورای اسلامی نیز به تاریخ روابط ایران و روسیه اشاره کرد و گفت: «خصلت روس‌ها همین است در تاریخ هم نشان داده شده است که آن‌ها هم بر اساس منافع خودشان حرکت می‌کنند، ما هم باید بر اساس منافع خودمان حرکت کنیم.»

او روز شنبه به خبرگزاری ایلنا گفت: «تاریخ نشان داده روس‌ها هرجایی که لازم باشد پشت ایران را خالی می‌کنند ما هم با روس‌ها روابط راهبردی داریم، ولی این‌که همه تخم‌مرغ‌ها را در سبد روس‌ها بگذاریم کار درستی نیست.»

مالکی روز یکشنبه نیز به خبرگزاری میزان گفت: «روابط ما با روسیه به این معنا نیست که آن‌ها بتوانند در مجامع بین‌المللی برای ایران مشکلاتی را ایجاد کنند.»

مجتبی ذوالنوری، نایب رییس مجلس هم گفت: «برای ارتقای سطح اطلاعات روس‌ها درباره جزایر سه‌گانه ایرانی آمادگی داریم معلم تاریخ و جغرافیا به آن کشور اعزام کنیم تا حکام عرب هر انشاء غلطی را بخورد آنان ندهند.»

جمهوری اسلامی در سال‌های اخیر روابط اقتصادی و نظامی خود با روسیه را تقویت کرده و در جریان تهاجم مسکو به اوکراین، با ارسال پهپادهای انفجاری شاهد به نیروهای روسیه کمک کرده است.

رهبر جمهوری اسلامی در سال‌های اخیر سیاست نزدیکی به شرق را در پیش گرفته که با انتقادهای گسترده‌ای در ایران مواجه شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا