ایرانجهان

ادامه حمایت جهانی از خیزش انقلابی ایرانیان و تاکید مقامات جمهوری اسلامی بر انتقام از غرب

پس از آنکه پارلمان اروپا در حمایت از خیزش انقلابی مردم ایران قطعنامه تروریست شناختن سپاه پاسداران را به تصویب رساند، یکی از سناتورهای استرالیا از آمادگی این کشور برای بررسی اقدام مشابه علیه سپاه خبر داد. با این حال، مقامات جمهوری اسلامی غرب را به واکنش متقابل تهدید کردند.

سارا هنسون یانگ، عضو سنای استرالیا،  گفت: «می‌دانیم جامعه ایرانی استرالیا خواهان تروریست شناختن سپاه پاسداران است. از آنجا که باید اقدام‌های بیشتری انجام دهیم، کاملا آماده‌ایم که این موضوع را در پارلمان و با دولت بررسی کنیم.»

اوین اینجیر، نماینده سوئد در پارلمان اروپا، نیز درباره احتمال تروریست شناختن سپاه از سوی اتحادیه اروپا پس از تصویب قطعنامه اخیر پارلمان اروپا،گفت: «تاریخ نشان داده هر جا نمایندگان پارلمان اروپا متحد بوده‌اند، کشورهای عضو اتحادیه نتوانسته‌اند بر خواست آنها چشم ببندند.»

با ادامه تقاضاهای جهانی برای افزایش حمایت از معترضان ایران، نشریه وایرد در گزارشی به نارضایتی برخی از گروه‌های حقوق بشری، نمایندگان کنگره آمریکا و کارکنان گوگل و مایکروسافت از سطح حمایت این شرکت‌ها از معترضان ایران اشاره کرد و از اقدامات مستقل متخصصان ایرانی این شرکت‌ها برای مقابله با سانسور اینترنت از سوی جمهوری اسلامی خبر داد.

طبق این گزارش، متخصصان ایرانی گوگل و مایکروسافت با اشاره به چگونگی حمایت این شرکت‌ها از اوکراین، تاکید دارند شرکت‌های بزرگ فناوری می‌توانند در حمایت از معترضان ایران اقدامات بیشتری انجام دهند.

از سوی دیگر، یکی دیگر از نهادهای وابسته به حکومت باز هم هدف حمله سایبری قرار گرفت. گروه هکری بلک ریوارد اعلام کرد که سایت دانشگاه «امام صادق» را هک کرده و به اسناد و اطلاعات این دانشگاه دسترسی پیدا کرده است.

در حالی که واکنش جمهوری اسلامی به خیزش انقلابی مردم صرفا سرکوب گسترده و سانسور بوده، برخی از مقامات حکومت انتقادات از این رویه را آغاز کرده‌اند. جلیل رحیمی جهان‌آبادی، نماینده تربت جام خطاب به مقامات گفت: «اینترنت را هم می‌خواهید محدود کنید، اینستاگرام و واتس‌آپ و تلگرام را هم محدود کنید، اصلا برق را هم قطع کنید.»

مرتضی محمودوند، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز هشدار داد: «اجماع جهانی علیه جمهوری اسلامی در حال گسترش است.»

با این حال، احمد وحیدی، وزیر کشور، اعتراضات چهار ماه گذشته را ناشی از «سبک غلط زندگی» خواند و گفت که نقش خانواده در زندگی برخی معترضان «کم‌رنگ شده بود و خود را مستقل محسوب می‌کردند.»

علیرضا سلیمی، عضو هیات رییسه مجلس، نیز خبر داد که مجلس روز یکشنبه نشستی غیرعلنی را با حضور فرمانده سپاه پاسداران و وزیر خارجه، برای بررسی «پاسخ قاطع» به قطعنامه پارلمان اروپا درباره تروریستی خواندن سپاه پاسداران برگزار خواهد کرد.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی، نیز در گفت‌وگو با وزیر خارجه سوئد تصویب قطعنامه تروریستی نامیدن سپاه پاسداران در پارلمان اروپا را اقدامی «مخرب» خواند و گفت: «نباید اجازه داد روابط تاریخی دو کشور توسط برخی افراد تحت تاثیر قرار بگیرد.»

محسن رضایی، معاون اقتصادی ابراهیم رئيسی، در واکنش به قطعنامه پارلمان اروپا علیه سپاه پاسداران گفت: «رهبران کوتوله و ضعیف اروپا، شیپورزن لشکر شکست‌خورده آمریکا هستند و اگر در سیاست‌های خود تجدیدنظر نکنند، حتما پشیمان می‌شوند.»

زهرا شیخی، نماینده مجلس، نیز در واکنش به تصویب قطعنامه پارلمان اروپا برای تروریست نامیدن سپاه پاسداران گفت: «اروپا بابت امنیت کشتی‌هایش در تنگه هرمز باید به سپاه ما خراج دهد. جواب سیلی، سیلی است.»

محمدجواد حاج‌علی‌اکبری، امام جمعه تهران، نیز درباره تروریستی اعلام شدن سپاه از سوی پارلمان اروپا گفت: «مردم ما سپاه را دوست دارند و نظام اسلامی به این حرکت پاسخ‌های محکم و متناسبی خواهد داد.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا