ایران

ادامه خیزش انقلابی و نمایش خشم مردم علیه جمهوری اسلامی در شهرهای مختلف کشور

خیزش انقلابی مردم ایران علیه جمهوری اسلامی پنج‌شنبه نیز ادامه یافت و معترضان علاوه بر شعاردهی، پخش فراخوان‌های اعتراض، آتش زدن و رنگ‌پاشی به نمادهای رژیم و سایر شیوه‌های اعتراضی دیگر بر عزم خود به سرنگونی جمهوری اسلامی تاکید کردند.

ویدیوهای منتشر شده در شبکه های اجتماعی نشان می‌دهد شامگاه پنجشنبه ۱۵ دی‌ماه مردم معترض در سراسر تهران علیه جمهوری اسلامی شعارهایی همچون «مرگ بر دیکتاتور»، «مرگ بر جمهوری اسلامی»، «این همه سال جنایت مرگ بر این ولایت»، «بسیجی سپاهی داعش ما شمایید» سر می‌دادند.

ویدیوی دیگری نشان می‌دهد شامگاه پنجشنبه ۱۵ دی‌ماه جنب دیوان محاسبات اداری در تهران، بنر قاسم سلیمانی توسط مردم معترض به آتش کشیده شد.

از سوی دیگر، در آستانه سومین سالگرد سرنگونی هواپمای اوکراینی با موشک‌های سپاه پاسداران، معترضان در شهرهای مختلف به پخش فراخوان‌های اعتراضی اقدام می‌کنند. ویدیوی منتشر شده در شبکه های اجتماعی نشان می‌دهد مردم معترض شامگاه پنجشنبه ۱۵ دی‌ماه، بنر آماده‌شده‌ای را برای فراخوان به اعتراض و اعتصاب سراسری روز ۱۸ دی‌ماه و سالگرد کشته‌ شدن ۱۷۶ سرنشین پرواز اوکراینی با موشک‌های سپاه، بر روی یک پل عابر پیاده در تهران نصب کردند.

بستگان محمدحسین کمندلو، نوجوان ۱۷ ساله‌ای که در اعتراضات تهران کشته شد، نیز برای مراسم چهلم اودر «بهشت‌زهرای» تهران بر سر مزارش در روز جمعه ۱۶ دی‌ماه اطلاعیه صادر کردند.

در همین حال، سایت «حال‌وش» گزارش داد دستگاه‌های امنیتی و نظامی مولوی عبدالحمید، امام جمعه زاهدان، را تحت فشار گذاشته و از خواسته‌اند تا اعتراضات جمعه‌ها خاتمه پیدا کند و او از ایراد خطبه‌های انتقادی دست بکشد اما مولوی عبدالحمید این موضوع را نپذیرفته است.

از سوی دیگر، در پی اعتراض المیرا شریفی، مجری صداوسیما، به روزنامه هم‌میهن به دلیل اختصاص ندادن تیتر و مطلب به سالگرد کشته شدن قاسم سلیمانی، روزنامه هم‌میهن در مطلبی نوشت:«ما همکار شما نیستیم، چون در این چند ماه تقریبا هر روز یکی از ما کم شده است، از شما نه.»

روزنامه هم‌میهن در ادامه واکنش به حمله مجری صداوسیما به این روزنامه نوشت: «هر روز دوستان و خانواده عده‌ای از ما در زندان یا بازداشتگاهی است و عزیزان همکاران دیگری دربه‌در وثیقه و دنبال راهی به رهایی.»

عاتکه رجبی، معلم یکی از دبستان‌های مشهد نیز که در جریان اعتراضات بازداشت و از شغلش تعلیق شده، در یادداشتی آموزش و پرورش را سازمان «ضدمردمی» خواند.

این معلم معترض تعلیق‌شده در ادامه یادداشتش نوشت: «نه جانم شما بنده را اخراج نکردید بلکه بنده حاضر به همکاری با شما نشدم …شما اجازه دادید دانش‌آموزان بازداشت شوند زندانی شوند تهدید شوند و حتی کشته شوند.»

از سوی دیگر، بحران ناشی از کسادی رویدادهای هنری در اعتراض به سرکوب خیزش انقلابی مردم در حال عمیق‌تر شدن است. در پی تحریم جشنواره فیلم فجر از سوی بسیاری از سینماگران، دبیرخانه این جشنواره خبر داد که اعلام اسامی فیلم‌های بخش رقابتی که قرار بود روز پنجشنبه منتشر شود، به تعویق افتاده است.

در همین حال، موضع‌گیری‌های چهره‌های سرشناس در اعلام برائت از جمهوری اسلامی نیز ادامه دارد. پس از آنکه حضور محمدعلی بهمنی در یک کنسرت حکومتی به مناسبت سالمرگ قاسم سلیمانی واکنش‌ها را برانگیخت، این شاعر با انتشار ویدیویی بابت «آزردگی خاطر» مردم ابراز تاسف کرد و گفت: «امیدوارم درک شرایطی که در آن قرار گرفتم برای شما قابل پذیرش باشد.»

کنسرت پرواز همای شامگاه سه‌شنبه برای «بزرگداشت قاسم سلیمانی» با حضور دختر او در تالار وحدت تهران برگزار شد.

با این حال، مقامات جمهوری اسلامی همچنان بر انکار خیزش انقلابی مردم اصرار می‌ورزند. رمضان شریف،‌ سخنگوی سپاه پاسداران، با اشاره به اعتراضات سراسری گفت: «برخی سوال می‌کنند که کشور با این همه قدرت چرا اغتشاشات را سریع جمع نکرد.»

سخنگوی سپاه با تاکید بر اینکه هدف «دشمن» ایجاد درگیری شدید در کشور است، مدعی شد «سپاه ضمن جمع کردن ناامنی‌ها تلاش می‌کند که به کسی آسیبی وارد نشود.»

او با اشاره به هدایت جمهوری اسلامی به دست خامنه‌ای گفت: «به لیبی، مصر، یمن و دیگر کشورها نگاه کنید و ببینید کجا چنین رهبری وجود دارد.»

از سوی دیگر، محمد علی زلفی گل، وزیر علوم، از روسای دانشگاه‌ها خواست که تجربه خود «در ارتباط با مدیریت اعتراضات اخیر» را مکتوب کنند و گفت که «خون از دماغ دانشجویان نیامد و شما توانستید نمره خوبی در این زمینه کسب کنید.»

با این حال، علی شمسی‌پور، سخنگوی وزارت علوم، در اجلاس روسای دانشگاه‌ها گفت که درباره حجاب باید «به وضعیت گذشته بازگردیم»

در همین حال، معین شرقی، کارشناس حقوقی، در یادداشتی در روزنامه شرق نوشت که در لایحه جدید تعزیرات، برای «بی‌حجابی» مجازات «محرومیت‌های اجتماعی» تعیین شده که شامل مواردی چون خدمات عمومی رایگان، جریمه نقدی، محرومیت‌های استخدامی و انتصابی، اقامت اجباری و ممنوعیت خروج از کشور است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا