ایران

ادامه درگیری «حجاب‌بان‌ها» با زنان؛ سه زن در متروی تهران بازداشت شدند

عباس کرمی‌راد، رییس پلیس متروی تهران، اعلام کرد ظهر روز ۱۳ آبان یک زن «آمر به معروف» به سه زن «تذکر لسانی» می‌دهد و به گفته او، آن‌ها به این زن «حمله‌ور شده و او را مورد ضرب و شتم قرار می‌دهند». بر اساس این گزارش، این سه زن بازداشت شده‌اند.

کرمی‌راد افزود کارکنان مترو با مشاهده درگیری رخ داده «از طریق دوربین‌ها»، مراتب را به مامور انتظامی مستقر در ایستگاه گزارش می‌دهند و سپس این سه زن دستگیر می‌شوند.

بازداشت این سه زن واکنش منفی در شبکه‌های اجتماعی به دنبال داشته است؛ به ویژه بعد از مرگ آرمیتا گراوند، دانش‌آموز ۱۷ ساله‌ای که به دلیل برخود خشن و فیزیکی یک حجاب‌بان در مترو جان خود را از دست داد.

امیر کلهر، خبرنگار، در شبکه اجتماعی ایکس با اشاره به نحوه دستگیری این افراد نوشت: «چطوری متوجه شدند؟ از طریق دوربین‌هایی که پای آن‌ها اپراتور نشسته است. بعد در ماجرای آرمیتا گراوند هیچ خبری از دوربین و اپراتور نبود و حتی در مواردی وجود دوربین در مترو انکار می‌شود.»

مجید دری، زندانی سابق سیاسی، هم در ایکس نوشت: «از یک طرف داخل واگن‌ها را فاقد دوربین می‌دانند، از طرف دیگر سه نفر که با حجاب‌بان درگیر شده‌اند را دستگیر می‌کنند.»

آرمیتا گراوند آخرین قربانی سیاست‌های سرکوب‌گرانه جمهوری اسلامی بود که روز ششم آبان پس از چند هفته بستری بودن در بیمارستان درگذشت.

خبر جان باختن آرمیتا با واکنش گسترده بین‌المللی همراه شد. علاوه بر پوشش چشم‌گیر این خبر در رسانه‌های بین‌المللی و برگزاری تجمع‌هایی در چندین کشور اروپایی، چهره‌های سیاسی کشورهای مختلف خشونت و سرکوب‌گری جمهوری اسلامی علیه زنان را محکوم کردند.

بر اساس گزارش‌ها، آرمیتا، که تنها ۱۷ سال سن داشت، روز نهم مهر به دلیل بر سر نداشتن حجاب اجباری از سوی زنی چادری که احتمالا حجاب‌بان یا از آتش‌ به اختیارهای حامی حکومت بود، محکم هل داده شد و از ناحیه سر صدمه دید.

محمدامین توکلی‌زاده، معاون شهردار تهران روز ۱۸ مرداد به کارگیری ماموران حجاب‌بان برای تحمیل حجاب اجباری در مترو را تایید کرد.

غلامحسین محسنی اژه‌ای، رییس قوه قضاییه جمهوری اسلامی هم روز هشتم آبان خواستار برخورد قانونی با کسانی شد که «ناهنجاری‌ها را ترویج می‌دهند» و افزود این افراد «در زمین دشمن بازی می‌کنند».

اژه‌ای گفت باید برای برخورد با آنچه او «ناهنجاری‌های اجتماعی به‌ویژه در بحث عفاف و حجاب» توصیف کرد، از «ظرفیت‌های قانونی موجود» استفاده شود.

بر اساس اطلاعیه خانواده نرگس محمدی که در صفحه اینستاگرام او منتشر شده، این فعال حقوق بشر زندانی و برنده جایزه نوبل صلح از صبح دوشنبه ۱۵ آبان در زندان اوین در اعتراض به سیاست‌های زن‌ستیزانه جمهوری اسلامی و ارائه نکردن مراقبت‌های پزشکی به زندانیان بیمار اعتصاب غذا کرد.

محمدی پیش از این روز نهم آبان در نامه‌ای به آنتونیو گوترش، دبیر‌کل سازمان ملل، تاکید کرد جمهوری اسلامی زنان ایران را در موقعیت هولناک «یا مرگ یا حجاب اجباری» قرار داده است.

شبکه شرق روز دوم آبان با استناد به نظرسنجی خود از مخالفت ۸۴ درصدی مردم با حجاب اجباری زنان خبر داد. این وب‌سایت افزود که نظرسنجی‌اش با مشارکت بیش از ۱۲ هزار و ۳۰۰ نفر از مردم انجام شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا