ایرانجهانخاورمیانه

ادامه درگیری‌ شبه‌نظامیان منطقه با نیروهای آمریکا و اسرائیل همزمان با نبردهای سنگین در غزه

در حالی که گزارش‌ها از درگیری‌های سنگین اسرائیل و حماس در نوار غزه خبر می‌دهد، درگیری متقابل شبه‌نظامیان منطقه با آمریکا و اسرائیل نیز ادامه دارد. در همین حال، کاخ سفید اعلام کرد اسرائیل از روز پنج‌شنبه وقفه‌های روزانه چهار ساعته در حمله به شمال غزه را آغاز می‌کند.

هم‌زمان با افزایش نگرانی‌ها از احتمال گسترش درگیری‌های به سایر نقاط خاورمیانه، سخنگوی ارتش حوثی‌های یمن اعلام کرد که حوثی‌ها دسته‌ای از موشک‌های بالستیک را به سمت اهداف مختلفی در اسرائیل شلیک کرده‌اند.

ارتش اسرائیل از حمله به مواضعی در سوریه خبر داد که از آن یک پهپاد به سمت شهر ایلات در جنوب اسرائیل پرتاب شده و به یک مدرسه اصابت کرده بود. ارتش اسرائیل گفت دولت سوریه مسئول هرگونه حمله تروریستی از خاک این کشور علیه اسرائیل است.

از سوی دیگر، ارتش اسرائیل اعلام کرد که جنگنده‌های پدافند هوایی با استفاده از سامانه «یاهلوم» (پاتریوت) یک هدف مشکوک را در منطقه عراوا در جنوب این کشور رهگیری و منهدم کردند.

ارتش اسرائیل همچنین اعلام کرد که سامانه دفاع موشکی «ارو» یک موشک زمین به زمین پرتاب شده به سوی شهر بندری ایلات را بر فراز دریای سرخ رهگیری کرده است. پیش از این شیعیان حوثی یمن به این بندر حملات پهپادی انجام داده بودند.

ارتش اسرائیل همچنین گفت که دو راکت انداز را در جنوب لبنان هدف قرار داده است. بر اساس گزارش‌ها ۸ موشک ضد تانک از سوی حزب الله لبنان پرتاب شده است.

در همین حال، خبرگزاری دولتی سوریه نیز اعلام کرد اسرائیل چند سایت نظامی در جنوب این کشور را هدف حمله هوایی قرار داد که این حمله‌ها به خسارت‌های مادی منجر شده است.

درگیری‌ها در عراق نیز ادامه یافت. یک مقام آمریکایی به رویترز گفت که طی ۲۴ ساعت گذشته چهار حمله علیه نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه انجام شده است.

رویترز از حمله پهپادی به پایگاه هوایی حریر محل استقرار نیروهای آمریکایی در اربیل و سپس سرنگونی این پهپاد توسط پدافند هوایی خبر داد.

رویترز همچنین به نقل از منابع امنیتی گزارش داد که یک پهپاد پرتاب شده به سوی پایگاه هوایی عین‌الاسد در عراق سرنگون شد.

همچنین دو منبع امنیتی به رویترز گفتند که گشت مشترک نیروهای آمریکایی و سرویس ضد تروریسم عراق روز پنجشنبه در نزدیکی شهر موصل با یک وسیله انفجاری هدف حمله قرار گرفته است. این انفجار منجر به آسیب دندن یک خودرو شده اما تلفات جانی نداشته است.

در همین حال، سخنگوی پنتاگون با اشاره به اینکه حمله چهارشنبه آمریکا به انبار تسلیحات مرتبط با سپاه پاسداران در شرق سوریه «موفقیت‌آمیز» بوده خاطرنشان کرد که «اکثر» حملات پهپادی و راکتی گروه‌های مرتبط با جمهوری اسلامی علیه نیروهای آمریکایی ناموفق بوده است.

همزمان با ادامه حمله‌های نیروهای نیابتی ایران به مواضع آمریکا در عراق، رویترز به نقل از یک سیاستمدار ارشد عراقی گزارش داد: نخست‌وزیر عراق در سفر به ایران، از مقام‌های جمهوری اسلامی خواست حمله‌های نیروهای نیابتی خود به مواضع آمریکا در عراق را متوقف کنند. مقام‌های ایران نیز به او پاسخ دادند که این نیروها مستقلا تصمیم می‌گیرند و ایران در این وضعیت دخالت نمی‌کند.

از سوی دیگر، یک منبع نزدیک به دولت اقلیم کردستان گفت: نخست وزیر عراق در شرایط سختی قرار دارد و همه رهبران گروه‌های تحت حمایت جمهوری اسلامی درباره هدف قرار ندادن پایگاه های نظامی آمریکا با او موافق نیستند.

 

در حالی که جو بایدن، رییس‌جمهوری آمریکا خبر داده که خواستار توقف «بیش از سه روز» در جنگ اسرائیل و حماس شده است، کاخ سفید اعلام کرد اسرائیل از روز پنج‌شنبه وقفه‌های روزانه چهار ساعته را در شمال غزه آغاز می‌کند. هم‌زمان گزارش‌ها حاکی از تداوم خروج هزاران غیرنظامی از شمال غزه است.

نتانیاهو به فاکس‌نیوز گفت: ما به دنبال اشغال غزه و اداره آن نیستیم. باید به دنبال یک دولت غیرنظامی برای اداره غزه بود. در همین حال اسرائیل باید در آینده بتواند در صورت نیاز برای مقابله با تروریست‌ها، نیروهای خود را وارد غزه کند.

او افزود: آینده منطقه و جهان به طرف پیروز در جنگ کنونی بستگی دارد. در یک طرف این جنگ اسرائیل و کشورهای ترقی‌خواه هستند و در طرف دیگر محور تروریسم ایران، حماس، حزب‌الله و حوثی‌ها است که اگر پیروز شوند، منطقه و جهان را به عصر تاریکی می‌کشند.

جو بایدن موافقت اسرائیل با وقفه روزانه چهار ساعت در حمله‌ها به غزه را «گامی در جهت درست» خواند گفت این وقفه‌ها به غیرنظامیان در غزه امکان می‌دهد خود را به مناطق دورتر از محدوده نبرد برسانند.

او گفت از روز پنجشنبه ۱۸ آبان دو گذرگاه انسان‌دوستانه در غزه برای فرار مردم از مناطق درگیری باز شده است.

بایدن با اشاره به ورود ۱۰۶ کامیون کمک انسان‌دوستانه به غزه از گذرگاه رفح گفت آمریکا در تلاش است روزانه حداقل ۱۵۰ کامیون کمک وارد غزه شود.

بایدن روز پنج‌شنبه ۱۸ آبان هنگام خروج از کاخ سفید به خبرنگاران گفت که به دنبال مکث طولانی‌تری در جنگ کنونی غزه بوده است.

او گفت: «بله، من درخواست مکث بیش از سه روز کرده‌ام.»

بایدن در پاسخ به این سوال که آیا در این زمینه از بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل ناامید شده یا نه، گفت: «این کار کمی بیشتر از چیزی که انتظار داشتم طول کشیده است.»

بایدن با فشار شدید شماری از گروه‌های حقوق بشری مواجه است تا برای یاری به فلسطینی‌هایی که زیر بمباران اسرائیل جان خود را از دست می‌دهند، بیشتر کمک کند.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، روز پنج‌شنبه گفت: «ایالات متحده همچنان نگران است حماس از فرار مردم از شمال غزه جلوگیری کند.»

از سوی دیگر، یک مقام ارشد اسرائیلی به تایمز اسرائیل گفت که وقفه‌های «تاکتیکی و محلی» که اسرائیل با اجرای آن موافقت کرده، به مردم غزه اجازه می‌دهد تا از شمال به جنوب غزه منتقل شوند.

او گفت: این وقفه‌های جدید چهار ساعته، هر روز در محله‌ای متفاوت در شمال غزه برقرار می‌شود و به ساکنان آن سه ساعت زودتر اطلاع داده خواهد شد.

به گفته این مقام اسرائیلی، محله‌هایی که برای وقفه‌ها انتخاب شده‌اند، پیش از موعود اعلام نمی‌شوند تا حماس از بهره‌برداری از آن برای اهداف نظامی خود استفاده نکند.

 

تداوم خروج غیرنظامیان از شمال غزه

خبرگزاری فرانسه روز پنج‌شنبه گزارش داد هزاران غیرنظامی فلسطینی به سمت جنوب نوار غزه می‌روند. آنان اغلب با پای پیاده از شمال این منطقه ویران شده می‌گریزند.

بر اساس گزارش این خبرگزاری، این افراد شامل انبوهی از مردان و زنان هستند که فرزندان خود را در آغوش گرفته‌اند و با دستان خالی یا بسته‌های کوچکی در جاده منتهی به جنوب راه می‌پیمایند.

حملات متقابل در غزه

در ادامه درگیری‌های اسرائیل و حماس، ارتش اسرائیل از انهدام زیرساخت‌ها، مواضع نظامی و تونل‌های حماس خبر داد. به گزارش جروزلم پست، صدای حمله‌های هوایی اسرائیل به غزه، در مناطق جنوبی و مرکزی اسرائیل شنیده می‌شود.

از سوی دیگر، رسانه‌های فلسطینی از شلیک چند راکت از غزه به سمت شهرهای مرزی اسرائیل خبر دادند.

طبق اعلام وزارت بهداشت غزه، تعداد فلسطینیان کشته شده به ۱۰ هزار و ۸۱۲ نفر از جمله چهار هزار و ۴۱۲ کودک،افزایش یافت.

ارتش اسرائیل نیز اعلام کرد تعداد نیروهای این کشور که در جنگ با حماس کشته شده‌اند، به ۳۵۴ نفر رسید.

در حالی که مقام‌های سازمان ملل حماس و اسرائیل را به ارتکاب جنایات جنگی متهم کرده‌اند، معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت که این کشور هیچ مدرکی درباره ادعای مقام‌های سازمان ملل مبنی‌ بر ارتکاب جنایات جنگی توسط اسرائیل در غزه پیدا نکرده است.

ساکنان شهر غزه گفتند تانک‌های اسرائیلی در اطراف شهر مستقر شده‌اند و نیروهای این کشور در حال نزدیک شدن به دو بیمارستان هستند که سرپناه هزاران فلسطینی آواره‌اند.

ارتش همچنین در بیانیه‌ای از نابودی گسترده تونل‌های حماس خبر داد و گفت در این تونل‌ها، منبع‌های آب و اکسیژن کشف شده‌اند که حاکی از آمادگی نیروهای حماس برای اقامت طولانی‌مدت در زیر زمین است.

کرانه باختری

خبرگزاری رویترز روز پنج‌شنبه از حمله ارتش اسرائیل به چند شهر و اردوگاه فلسطینیان در کرانه باختری خبر داد.

رویترز ویدیویی هم از حمله نیروهای اسرائیلی به کمپ پناهندگان «عماری» در نزدیکی رام‌الله منتشر کرد که در آن علاوه بر شلیک به کمپ و ساختمان‌های منطقه، از گاز اشک‌آور استفاده می‌شود.

در این درگیری‌ها فلسطینی‌ها به سمت نیروهای اسرائیلی سنگ پرتاب کردند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا