ایران

ادامه وضعیت پرتنش با رزمایش سپاه در جزیره ابوموسی و نمایش یک موشک با «برد ۶۰۰ کیلومتر»

در پی تنش‌های اخیر پیش آمده میان جمهوری اسلامی و روسیه بر سر یک بیانیه مشترک این کشور با کشورهای عربی خلیج ، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در جزیره ابوموسی، یکی از جزایر سه‌گانه مورد مناقشه با امارات متحده عربی، رزمایش برگزار کرد.

خبرگزاری تسنیم وابسته به سپاه پاسداران روز چهارشنبه ۱۱ مرداد گزارش داد در جریان این رزمایش، «موشک‌های برد بلند ۶۰۰ کیلومتری برای دفاع از حریم جزیره بوموسی و دیگر جزایر ایرانی نظیر تنب بزرگ و کوچک برای اولین بار معرفی و عملیاتی شدند».

حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران در رزمایش نیروی دریایی سپاه در این جزایر گفت: «ملت ایران به همه تهدیدات، فتنه‌های مرموز و پیچیده، به همه سناریوهای اسرار آمیز و رمز آلود، به همه کینه‌ورزی‌ها، در لحظه پاسخ‌های پشیمان‌کننده می‌دهد.»

علیرضا تنگسیری، فرمانده نیروی دریایی سپاه هم گفت: «جزایر خلیج ناموس ملت بزرگ ایران اسلامی هستند و ما فرزندان این ملت غیور موظف هستیم از نوامیس خود دفاع کنیم.»

فرمانده نیروی دریایی سپاه اضافه کرد: «کشورهای منطقه خیلی باید مواظب باشند و مدبرانه خود را از شر توطئه‌ها و نقشه‌های شوم تفرقه‌افکنانه کشورهای فرامنطقه‌ای باز بدارند چرا که آنها به هیچ وجه خیرخواه ملت و دولتی نبوده و نخواهند بود.»

این اظهارات تهدیدآمیز در حالی است که تنش‌ها میان سپاه و آمریکا در منطقه خلیج بار دیگر افزایش یافته است.

همچنین در تیر ماه، وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی اعلام کرد سفیر روسیه در تهران «به وزارت امور خارجه احضار و اعتراض ایران نسبت به بیانیه پایانی ششمین نشست مشترک وزیران امور خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج  و روسیه درباره جزایر سه‌گانه ایرانی به او ابلاغ شد».

پیش از آن، مسکو میزبان نشست گفت‌وگوی راهبردی روسیه و کشورهای شورای همکاری خلیج بود که پس از این نشست، شورای همکاری خلیج و روسیه بیانیه مشترکی صادر کردند.

در بخشی از این بیانیه، از موضع امارات متحده عربی درباره جزایر سه‌گانه مورد مناقشه با ایران حمایت شده است.

این بیانیه پیشتر واکنش ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی را نیز برانگیخت و او نیز بر حاکمیت ایران بر این جزایر تاکید کرد.

امارات متحده عربی از سال ۱۳۷۱ خواهان ارجاع این موضوع به دیوان بین‌المللی لاهه است.

ایران در مقابل، با طرح این نکته که مساله حاکمیت بر جزایر به طور قطعی و دائمی در سال ۱۹۷۱ تعیین شده است این درخواست را رد کرده و تنها برای مذاکره «برای رفع سوءتفاهم» اعلام آمادگی کرده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا