ایرانجهانخاورمیانه

ادعای کاخ سفید: گروه واگنر در حال آماده شدن برای تسلیح ایران یا حزب‌الله لبنان است

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید اعلام کرد که آمریکا نشانه‌هایی از افزایش همکاری بین ایران و روسیه علیه اسرائیل یافته است. او در نشست خبری گفت: «اطلاعات ما نشان می‌دهد که گروه واگنر، به دستور دولت روسیه، در حال آماده شدن برای ارائه قابلیت دفاع هوایی به حزب‌الله یا ایران است.»

وال‌استریت ژورنال هم به نقل از مقامات ناشناس آمریکایی در اوایل ماه جاری نوشته بود که گروه واگنر در حال آماده شدن برای تامین سامانه دفاعی و ضدموشکی «پانتسیر-اس۱» است. این سامانه ساخت روسیه است و توسط ناتو «سام-۲۲» نام‌گذاری شده است.

در این گزارش‌ها مشخص نشده که این سامانه موشکی از کجا آورده خواهد شد؛ اما کربی در صحبت‌هایش تاکید کرد: «ما آماده‌ایم تا از قدرت تحریمی ضدتروریسم خود علیه افراد و نهادهای روسی که این انتقالات بی‌ثبات کننده را انجام می‌دهند، استفاده کنیم.»

کربی همچنین گفت که مسکو در حال تعمیق همکاری نظامی با تهران و تامین تجهیزات گسترده پهپادهای شاهد «کامی‌کازه» (انتحاری) مورد استفاده در حملات هوایی علیه اوکراین است. آمریکا همچنین نگران است که ایران اقدام به ارسال موشک‌های بالستیک به روسیه کند.

هم جنگجویان واگنر و هم اعضای حزب‌الله (گروه شبه‌نظامی لبنانی مورد حمایت ایران) سال‌هاست در سوریه فعالیت کرده‌اند و در کنار نیروهای دولتی بشار اسد می‌جنگند. اسد همچنین متحد نزدیک روسیه و ایران است.

نگرانی‌ها در مورد تامین احتمالی تدارکات نظامی حزب‌الله بویژه با ادامه جنگ اسرائیل و حماس تشدید شده است. در حالی که این گروه به طور مستقیم به حمله حماس نپیوسته‌اند، اما حزب‌الله و ارتش اسرائیل در هفته‌های گذشته چند موشک به سمت هم شلیک کرده‌اند.

به همین دلیل واشنگتن نسبت به تعمیق روابط نظامی مسکو و تهران هشدار داده است؛ روابط رو به رشدی که کربی آن را «برای اوکراین، برای همسایگان ایران و صراحتا برای جامعه بین‌المللی مضر» توصیف کرده است.

این در حالی است که سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه، در ماه سپتامبر به ایران سفر کرد و این سفر به عنوان «گامی مهم» برای همکاری نظامی بین دو متحده توصیف شد.

هر دو کشور مشمول تحریم‌های تجاری بین‌المللی هستند و روابط نزدیکی در بخش‌های مختلف ایجاد کرده‌اند.

کربی همچنین گفت که پس از ربودن کشتی متعلق به اسرائیل در دریای سرخ و حملات موشکی حوثی‌ها به اسرائیل از زمان شروع جنگ در غزه، آمریکا در حال بررسی این موضوع است که بار دیگر حوثی‌های مورد حمایت ایران در یمن را به عنوان یک سازمان تروریستی در نظر بگیرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا