جهان

اذعان سخنگوی کرملین به وارد آمدن «ضربات جدی» بر اقتصاد روسیه

با تنگ‌تر شدن حلقه تحریم‌های جهانی علیه روسیه، دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، در گفت‌وگو با خبرنگاران خارجی اذعان کرد که «اقتصاد روسیه در حال دریافت ضربه‌های جدی است».

در آخرین تحولات، شرکت‌های عظیمی چون اپل، اِکسان‌موبیل، فورد، بوئینگ و ایرباس روز چهارشنبه به فهرست شرکت‌هایی پیوستند که در واکنش به تهاجم روسیه به اوکراین و تحریم‌های غرب، فعالیت‌ خود را در روسیه تعطیل یا تعلیق کردند.

اما این روند متوقف نشده و خروج کمپانی‌های عظیم بین‌المللی از روسیه هم‌چنان ادامه دارد.

فرانسه تخمین می‌زند که تنها در همین یک هفته یک تریلیون دلار از دارایی‌های روسیه مسدود شده است که شامل حدود نیمی از صندوق ذخیره جنگی دولت روسیه می‌شود.

سخنگوی کرملین روز پنج‌شنبه با اذعان به جدی بودن این ضربه‌ها در ادامه با اشاره به اقتصاد کشور گفت: «اما یک حاشیه امنیتی وجود دارد، پتانسیل وجود دارد، برنامه‌هایی وجود دارد و کار در حال انجام است.»

مسکو در روزهای اخیر با یک رشته اقدامات اضطراری با هدف جلوگیری از رکود مالی، درصدد توقف خروج نقدینگی از کشور و حفظ ذخایر ارز خارجی خود برآمده است.

بانک مرکزی روسیه نیز نرخ بهره را بیش از دو برابر کرده و به ۲۰ درصد رسانده است و کارگزاران روسی از فروش اوراق بهادار خارجی منع شده‌اند.

دولت روسیه به صادرکنندگان دستور داده است تا ۸۰ درصد از درآمدهای ارزی خود را با روبل مبادله کنند و ساکنان روسیه را از انجام نقل و انتقالات بانکی به خارج از کشور منع کرده است.

با وجود این تلاش‌ها، بیشتر بازار سهام روسیه روز دوشنبه تعطیل شد و از آن زمان تاکنون بازگشایی نشده است. سهام اسبربانک روسیه نیز در بورس لندن ۸۳ درصد سقوط کرده و سهام شرکت روس‌نفت نیز ۶۸ درصد کاهش یافته است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا