جهانسیاست

ارتش آلمان وقایع قره باغ را تحلیل و به دولت هشدار داد؛ قابلیت‌های جنگی‌مان پایین است

نظامیان عالی رتبه آلمانی با تجزیه و تحلیل تجربه ارتش آذربایجان در استفاده از طیف وسیعی از پهپادها در جنگ ۴۴ روزه قره باغ، از دولت خواست تا سریعاً در تجهیزات تسلیحاتی خود تجدید نظر کند.

نظامیان عالی رتبه آلمانی با تجزیه و تحلیل تجربه ارتش آذربایجان در استفاده از طیف وسیعی از پهپادها در جنگ ۴۴ روزه قره باغ، از دولت خواست تا سریعاً در تجهیزات تسلیحاتی خود تجدید نظر کند.

بخش فارسی گروه خبری ای‌ان‌تی گزارش می‌دهد که این گزارش در مقاله ای توسط روزنامه «فراکفورتر آلگماینر» در ۲۲ ژانویه منتشر شده است.

این روزنامه به نقل از منابع وزارت دفاع آلمان نوشت، كمبود پهپاد در ارتش آلمان توان رزمی واحدهای بوندس‌وهر (ارتش آلمان یا نیروی دفاعی آلمان، ویراستار ای‌ان‌تی) را كاهش داده است.

این روزنامه می گوید: “دولت فدرال باید بلافاصله برای تسلیح ارتش به این سیستم های جنگی بدون سرنشین اقدام کند  سوسیال دموکرات ها (شریک ائتلاف دولت) باید به سخنان متخصصان خود مانند هانس-پیتر بارتلس، فریتس فلگنترو و اوا هوگل گوش فرا دهند و از ممانعت در مقابل تسلیح ارتش با این پهپادها دست بردارند.”

طبق نوشته این روزنامه، علاوه بر پهپادها، ارتش باید از سیستم های دفاعی موثری در برابر چنین ابزارهای دشمن برخوردار باشد. به عنوان نمونه، ارتش آلمان تجربه جنگ در قره باغ را ذکر کرده است. ارتش به این نتیجه رسید که در قره باغ هیچ قدرتی در ارتش ارمنستان قادر به ایستادن در برابر پهپادهای ارتش آذربایجان از جمله پهپادهای مسلح “بایراکتار تی‌بی۲” خریداری شده از ترکیه نبود.

“علاوه بر پهپاد بایراکتار تی‌بی۲ که می تواند تا ۲۴ ساعت در هوا بماند، از پهپادهای انتحاری اسرائیلی، هاروپ و دیگر پهپادها که می توانند ساعت ها به دور هدف بچرخند نیز در جنگ استفاده شد. پهپادهای انتهاری که زیاد هم گران قیمت نیستند از کامیون ها پرتاب می‌شده‌اند.”

روزنامه «فراکفورتر آلگماینر» گزارش داد كه ارتش آذربایجان فقط با كمك پهپادهای تهاجمی و انتحاری ۱۸۵ تانك ارمنستان را در قره باغ منهدم كرد. (تعداد تانکهای ارمنی منهدم شده توسط ارتش آذربایجان در کل جنگ بیش از ۲۶۰ تانک است، ویراستار ای‌ان‌تی)

کارشناسان وزارت دفاع آلمان بر این باورند که اختلافات سیاسی در حوزه دفاعی باید کنار گذاشته شود، ارتش مجهز به پهپادها شود و اقدامات موثر علیه پهپادهای دشمن انجام شود.

لازم به ذکر است که تجربه «جنگ نسل پنجم» ارتش آذربایجان در قره باغ توسط بسیاری از کشورها از جمله ایالات متحده، انگلیس، آلمان و روسیه در حال بررسی و تحلیل است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا