جهان

اردوغان: تصمیم گرفتیم روند تصویب پروتکل الحاق فنلاند به ناتو را در پارلمان آغاز کنیم

رئیس‌جمهور ترکیه ضمن بیان اینکه آنکارا یکی از مدافعان قوی سیاست درهای باز ناتو است، تصریح کرد تصمیم گرفتیم روند تصویب پروتکل الحاق فنلاند به ناتو را در پارلمان کشورمان آغاز کنیم.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه پس از دیدار با سائولی نینیستو، رئیس‌جمهور فنلاند طی کنفرانس مطبوعاتی مشترک در مجتمع ریاست جمهوری بش‌تپه در آنکارا گفت: ناتو با عضویت فنلاند قوی‌تر خواهد شد و این کشور نقش فعالی در حفظ امنیت و ثبات جهانی خواهد داشت.

اردوغان افزود: با توجه به حساسیت رفع نگرانی‌های امنیتی‌مان، تصمیم گرفتیم روند تصویب پروتکل الحاق فنلاند به ناتو را در پارلمان کشورمان آغاز کنیم. امیدوارم این روند قبل از انتخابات انجام شود.

وی در ادامه تصریح کرد: ترکیه یکی از مدافعان قوی سیاست درهای باز ناتو است. ما آغاز مذاکرات الحاق فنلاند و سوئد را در نشست سران ناتو در مادرید تایید کردیم.

اردوغان با بیان اینکه در دیدار با نینیستو اراده مشترک برای بهبود روابط ترکیه و فنلاند را تایید کردند، گفت: سال گذشته حجم تجارت دوجانبه ما 2 میلیارد دلار بود. هدف مشترک ابتدا 3 میلیارد دلار و سپس 5 میلیارد دلار است. آماده‌ایم به روابط اقتصادی و تجاری خود به ویژه در زمینه سرمایه‌گذاری، صنایع دفاعی و گردشگری تنوع ببخشیم.

وی با بیان اینکه در این دیدارها درباره مسائل جاری، منطقه‌ای و جهانی از جمله روابط ترکیه و اتحادیه اروپا و نیز روابط دوجانبه بحث و تبادل نظر شد، تاکید کرد: به تداوم حمایت مقتدرانه فنلاند از عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا اهمیت قائل هستیم.

– مذاکرات با سوئد

اردوغان در مورد روند عضویت سوئد در ناتو نیز گفت: مذاکرات خود با سوئد را بر اساس اصول اتحاد و رویکرد خود در مبارزه با تروریسم ادامه خواهیم داد. اصول و حسن نیت کشور ما در پیشبرد این روند اکنون به وضوح دیده می‌شود.

وی افزود: چگونگی پیشرفت این فرآیند مستقیما با گام‌هایی که سوئد برمی‌دارد، مرتبط خواهد بود. تا زمانی که شاهد گام‌های منفی در قبال روند مبارزه با تروریسم ترکیه باشیم، آماده‌ایم هر موضعی را فارغ از منشا آن اتخاذ کنیم.

اردوغان تصریح کرد: لیست 120 تروریستی را داده و درخواست استرداد آنها را کردیم. بدون استرداد تروریست‌ها، امکان ندارد درباره سوئد رویکرد مثبتی داشته باشیم.

وی درباره تظاهرات گروه‌های تروریستی در سوئد گفت: از آنجایی که چنین اقداماتی در فنلاند انجام نمی‌شود، ما آنها را از سوئد جدا کردیم و با امضای خود رویکرد مثبتمان را نشان دادیم.

آناتولی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا