جهانخاورمیانهسیاست

اردوغان در دیدار با پوتین: صلح در سوریه به روابط ترکیه و روسیه بستگی دارد

رئیس جمهور ترکیه در دیدار امروز چهارشنبه (۷ مهر) خود با رئیس جمهور روسیه گفت، صلح در سوریه "به روابط ترکیه و روسیه نیز بستگی دارد."

رئیس جمهور ترکیه در مورد روابط ترکیه و روسیه گفت: “گام هایی که ما در مورد سوریه با هم برمی داریم از اهمیت بالایی برخوردار است. صلح آن منطقه به روابط ترکیه و روسیه نیز بستگی دارد.”

دیدار بین ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در سوچی آغاز شده است. همانطور که انتظار می رفت، دو رئیس جمهور به طور خصوصی ملاقات کردند و کرملین قبلاً اعلام کرد که فقط مترجمان در آنجا حضور خواهند داشت.

در این دیدار که برای دقایقی برای خبرنگاران باز بود، اردوغان و پوتین در یک کنفرانس مطبوعاتی شرکت کردند. پوتین گفت: “دیدارهای ما با اردوغان هرگز بدون مشکل نیست، اما ارگان‌های مربوطه ما می توانند به توافق برسند.”

وی خاطرنشان کرد: سرمایه گذاری های ترکیه در روسیه به ۱.۵ میلیارد دلار رسیده است، در حالی که سرمایه گذاری های روسیه در ترکیه به ۶.۵ میلیارد دلار رسیده است. به گفته پوتین، ترکیه و روسیه نیز برای دستیابی به صلح در قره باغ همکاری می کنند. وی گفت نفوذ ترکیه بر وضعیت قره باغ باعث ایجاد صلح در منطقه شده است. رئیس جمهور روسیه خاطرنشان کرد که مرکز نظارت بر آتش بس در قره باغ فعال است و ضامن جدی ثبات در منطقه است.

اردوغان نیز با بیان اینکه اقدامات ترکیه با روسیه “بسیار مهم” است، گفت: “دستیابی به صلح در سوریه به روابط ترکیه و روسیه بستگی دارد. اردوغان گفت که منافع زیادی در تقویت روابط بین ترکیه و روسیه وجود دارد.”

در گفتگوهای امروز سوچی درباره وضعیت قره باغ و کل قفقاز جنوبی گفتگو خواهد شد ولی دستور کار اصلی مذاکرات مربوط به شمال سوریه خواهد بود. بلومبرگ می‌گوید، رئیس جمهور ترکیه در این دیدار از پوتین درخواست حمایت علیه شبه نظامیان ی.پ.گ/پ.ک.ک خواهد کرد.

بلومبرگ می‌گوید، یک مقام ترکیه که نخواسته نامش فاش شود به این شبکه گفته که اردوغان در دیدار با پوتین خواستار توقف حملات به نیروهای ترکیه در سوریه از مناطق تحت کنترل روسیه خواهد شد. وی همچنین خواستار اجرای توافق صورت گرفته در سال ۲۰۱۹ و خروج شبه نظامیان ی.پ.گ/پ.ک.ک از شهرهای منبج و تل‌ رفعت است.

لازم به ذکر است که نیروی هوایی روسیه بارها مواضع گروه های مخالف ترکیه در ادلب را مورد حمله قرار می دهد. آنکارا این را نقض توافق آتش بس در مارس ۲۰۲۰ می داند. خلوصی آکار، وزیر دفاع روز گذشته به مسکو هشدار داد که اهداف هواپیماهای روسی تروریست‌ها نیستند.

در آستانه مذاکرات سوچی، روسیه زیردریایی های مسلح به بمب افکن های استراتژیک و موشک های کالیبر را به سوریه فرستاد. ترکیه به نوبه خود چندین هزار نیروی اضافی در شمال سوریه مستقر کرده است.

گفته می شود در آستانه مذاکرات سوچی، هواپیماهای روسی حملات هوایی به ادلب را متوقف کرده و “روز سکوت” اعلام کردند. اگرچه دیروز هواپیماهای روسی بر فراز ادلب دیده شدند، اما موشک شلیک نکردند. با این حال، روند حوادث به نتیجه مذاکرات سوچی بستگی دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا