اقتصادجهاندانش و فن آوری

اردوغان: ذخایر گاز طبیعی ترکیه به ۴۰۵ میلیارد متر مکعب افزایش یافت

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، روز پنجشنبه مژده‌ای که قول داده بود را روز شنبه ۲۶ مهر اعلام کرد که بر این اساس ذخایر گاز طبیعی ترکیه از ۳۲۰ میلیارد متر مکعب به ۴۰۵ میلیارد متر مکعب افزایش یافته است.

رئیس جمهور ترکیه همچنین خبر از تکمیل ربات زیردریایی جدید این کشور در زونگولداک داد. آقای اردوغان همچنین گفت: “منتظر مژده‌های دیگری نیز هستیم”.

آقای اردوغان در مراسم افتتاحیه سال تحصیلی ۲ روز پیش گفته بود که میزان جدید ذخیره گاز طبیعی را در زونگولداک اعلام  و از کشتی حفاری فاتح بازدید خواهد کرد.

وی اعلام کرد که با این حساب در حال حاضر با ۸۵ میلیارد متر مکعب کشف اضافی ذخیره گاز طبیعی ترکیه به ۴۰۵ میلیارد متر مکعب رسید.

آقای اردوغان اظهار داشت، در نتیجه مطالعات اکتشافی نخست، این خبر خوب را به ملت اعلام کردیم که ۳۲۰ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی در ۲ لایه اول چاه زیر کف دریا پیدا شده است. پس از این اعلام به ۴ هزار و ۴۴۵ متر رسیدیم و در پایان تجزیه و تحلیل و مطالعات ۸۵ میلیارد متر مکعب دیگر نیز به ذخیره‌ اضافه شد. بنابراین، ما ذخیره گاز طبیعی ۴۰۵ میلیارد متر مکعب داریم.

رئیس جمهور ترکیه افزود در روزهای آینده، کار بر روی چاه علی-۱ ترکیه را در حفاری‌های ساکاریا ادامه خواهیم داد و انتظار داریم خبرهای خوبی از آنجا نیز برسد. هدف ما دستیابی به بزرگترین منابع هیدروکربنی در تاریخ ترکیه است.

آقای اردوغان تصریح کرد: «اکنون ما گامی دیگر برداشته و ربات زیردریایی کنترل از راه دور خود را ساختیم. در سایه این ربات که ما کاشف می نامیم، بدون هرگونه ریسکی آن را با کنترل از راه دور استفاده خواهیم کرد.»

وی گفت اگرچه مقدار کمی نفت و گاز طبیعی در مناطق مختلف کشور موجود بود، اما در سطح نسبتاً ناکافی بودند. این کشف در دریای سیاه بزرگترین منبع هیدروکربنی در تاریخ ما است و انشا’الله وابستگی کشور ما به منابع خارجی در گاز طبیعی به طور قابل توجهی کاهش می یابد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا