آذربایجانایرانجهانسیاست

اردوغان: علی‌اف به رویکرد قاطعانه خود در برابر ایران ادامه می‌دهد

اردوغان با بیان اینکه تنش تهران و باکو یکی از موضوعات گفتگو با همتای آذربایجانی‌اش بوده، گفت علی‌اف به رویکرد قاطعانه خود در برابر ایران ادامه می‌دهد.

رئیس جمهور ترکیه با بیان اینکه تنش تهران و باکو یکی از محورهای گفتگوی وی با همتای آذربایجانی خود بوده است، گفت علی‌اف به رویکرد قاطعانه خود در برابر ایران ادامه می‌دهد.

رجب طیب اردوغان در راه بازگشت از سفر یک روزه خود از جمهوری آذربایجان به ترکیه، در ارتباط با دیدارش با الهام علی‌اف همتای آذربایجانی خود و رویدادهای اخیر به سئوالات خبرنگاران حاضر در هواپیمای ریاست جمهوری پاسخ داد.

اردوغان در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه «ایران اخیر به بهانه اینکه “اسرائیل را وارد منطقه کرده‌اید” جمهوری آذربایجان را تهدید می‌کند و از سوی دیگر با بررسی زمینه‌های همکاری جدید با ارمنستان برای توقف اقدامات شما و جناب علی‌اف تلاش می‌کند؛ این موضوع را چگونه ارزیابی می‌کنید؟»، گفت:

“با جناب علی‌اف در این مورد گفت‌وگو انجام دادیم. آقای علی‌اف به رویکرد قاطعانه خود ادامه می‌دهد. وی گفت: «ما هیچ امتیازی به اسرائیل نداده‌ایم. ما می‌توانیم وارد مسیر تبادل هرگونه کالا با اسرائیل شویم. همانگونه که کشورهای دیگر گام برداری می‌کنیم، با اسرائیل نیز در این راستا روابط داریم. در این زمینه هیچ کشوری نباید به سازوکار‌های تصمیم‌گیری کشورهای دیگر تاثیری بگذارد و نمی‌تواند هم بگذارد». امیدواریم ایران با عقل سلیم در این باره رفتار کرده و مشکلی بین ایران و آذربایجان ایجاد نشود.”

اردوغان با بیان این موضوع که در این سفر با همتای آذربایجانی خود برای نخستین بار در شهرهای فضولی و زنگیلان دیدار و ادامه فعالیت‌های مربوط به احیای ظرفیت اقتصادی، گذرگاه‌های حمل و نقل در این منطقه مورد بررسی قرار گرفت، اظهار داشت: “ما از موفقیت آذربایجان دست‌کم به اندازه برادران آذربایجانی خوشحال می‌شویم و افتخار می‌کنیم که در بخشی این طرح‌های توسعه قرار داریم.”

رئیس جمهور ترکیه با اشاره به افتتاح فرودگاه فضولی به همراه علی‌اف در حدود ۸ ماه از آغاز احداث آن گفت: “بدین وسیله یک گذرگاه هوایی مهم را افتتاح کردیم. این فرودگاه نه تنها برای آذربایجان بلکه از ظرفیت لازم برای ارتقای ارزش بر افزوده منطقه قفقاز برخوردار است. در این زمینه از پروژه کشاورزی هوشمند در منطقه زنگیلان نیز بادید کرده و مراسم کلنگ‌زنی پردیس کشاورزی هوشمند را با هم انجام دادیم.”

به گزارش آناتولی، اردوغان تصریح کرد: «کشاورزی هوشمند و پایدار از حیث بهبودی زخم‌های مناطق آزاد شده از اشغال ۳۰ ساله بسیار مهم است. معتقدم که اراضی آذربایجان در مدتی کوتاه به مرکز مثال زدنی در زمینه تولید و رفاه در منطقه تبدیل خواهد شد. تمامی نهادها و سازمان‌های ما در این زمینه از آذربایجان حمایت می‌کنند».

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا