آذربایجانایرانخاورمیانهسیاست

از اکبر ولایتی پرسیدم چرا از ارمنستان حمایت می‌کنید؟ گفت می‌خواهیم جلوی ترکیه را بگیریم

شیخ صبحی طفیلی، یکی از بنیانگذاران گروه شبه‌نظامی حزب الله لبنان، اظهارات جنجالی در مورد نگرش ایران به حوادث قره باغ بیان کرد.

به گزارش بخش فارسی گروه خبری ای‌ان‌تی، شیخ طفیلی در گفت و گو با خبرگزاری آناتولی، با یادآوری اینکه زمانی که ارمنستان قره باغ را در دهه ۱۹۹۰ اشغال کرد در ایران بود، گفت که سیاستمداران تهران و رسانه های ایران در آن زمان از این اشغال حمایت کردند.

شیخ طفیلی همچنین سخنان نخست وزیر ارمنستان را یادآور شد که «بدون حمایت ایران، ارتش ارمنستان در اوایل دهه ۱۹۹۰ شکست می خورد»، گفت: «ایران برای اشغال اراضی آذربایجان از ارمنستان حمایت نظامی و لجستیکی کرد.»

«در آن زمان [در اوایل دهه ۱۹۹۰] با علی اکبر ولایتی، وزیر امور خارجه ایران صحبت کردم. پرسیدم: چرا از ارامنه مسیحی در مقابل این مسلمانان مظلوم حمایت می کنید؟ پاسخ او به من به معنای واقعی کلمه این بود: ارمنستان مانعی بین آذربایجان، ترکمنستان و سایر جمهوری های تورک جدا شده از اتحاد جماهیر شوروی و ترکیه است. بنابراین، ما با حمایت از ارمنستان، آن [کشور] را تقویت خواهیم کرد تا جلوی ترکیه را بگیرد. در آن زمان آذربایجان هنوز در حال ساختن یک کشور جدید بود و چیزی به نام اسرائیل آنجا وجود نداشت.»

این بنیانگذار سابق حزب‌الله همچنین گفت که ایران در سال ۱۹۹۶ با اسرائیل قرارداد امضا کرد و متعهد شد به هیچ سرباز اسرائیلی در سرزمین های فلسطین آسیب نرساند. وی ادامه داد: «امروز می گویید به خاطر اسرائیل با آذربایجان مشکل دارید، اما دروغگو هستید. سیاست ایران صادقانه نیست، مخرب است. به همین دلیل، می‌توان دید که بسیاری از سیاست‌های ایران هیچ سودی برای خود این کشور نیز نداشته است.»

شیخ طفیلی از بنیانگذاران حزب الله و اولین دبیرکل این سازمان بود. با این حال او در سال ۱۹۹۲ راه خود را از حزب الله جدا کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا