آذربایجانویدیو

اسب قره باغ سرکش، اصیل و مغرور؛ اما بر تَرک آن سرباز آذربایجان است (ویدیو)

اسب قره باغ نژادی از اسب کوهی است که در قلمرو قره‌باغ آذربایجان تکامل و گسترش یافته است. در قرون ۱۷ و ۱۸، این نژاد اسب در خانات قره باغ بیش از پیش تکامل یافت.

اسب های قره باغ قدیمی ترین نژاد اسب در آسیا و قفقاز محسوب می شوند. در حال حاضر، این نژاد، اسب ملی در جمهوری آذربایجان است.

مکان اصلی پراکندگی اسب قره باغ منطقه قره باغ آذربایجان است. بهترین اسب ها در شوشا، آغدام و مناطق اطراف پخش شده‌اند. اسبهای این نژاد همچنین به قفقاز شمالی، دونا و بسیاری از مزارع پرورش اسب در جنوب روسیه برده شده اند. در حال حاضر، اسب های قره باغ از جایگاه ویژه ای در میان نژادهای محبوب اسب مانند “عرب” ، “دون” ، “بودیونی” برخوردار هستند.

اسب قره باغ با سرعت دویدن بالا متمایز می شود. رکورد سرعت، توسط اسبی به نام سومقاندا که در اسب‌داری آغدام پرورش یافته بود، ثبت شد که ۱۶۰۰ متر را در ۱ دقیقه ۵۴ ثانیه (۵۰.۵۲ کیلومتر در ساعت) و ۲۴۰۰ متر را در ۲ دقیقه ۵۲ ثانیه (۵۰.۲۴ کیلومتر در ساعت) دوید.

از نظر ظاهر، اسب قره باغ یک اسب کوهستانی معمولی است. شکل اصلی راه رفتن این اسب ها گالوپ زدن است، راه رفتن‌اش پهن و سریع است، تمام حرکات‌اش انعطاف پذیر است. اسب قره باغ بلند، چابک، حرکات صاف و بدنی قوی دارد. این یک اسب کوچک است. استخوان های پیشانی و بینی به خوبی رشد کرده و چشم ها برجسته شده اند. گردن دارای طول متوسط​​، حتی کمی خشن و بلند است.

اسب قره باغ تحمل بیشتری دارد و زیاد میل به خوردن ندارد. اسب های قره باغ دارای قد متوسط​​، بدنی عضلانی و مقاوم هستند. سرهایشان کوچک و بندشان راست است. کمر و پشتشان صاف، سینه و به طور کلی بدنشان پهن، پاهایشان خشک، خوش مزاج و بازیگوش هستند. پوست نازک، موی نرم و براقی دارد.

ویژگی اصلی که اسب قره باغ را از دیگر اسبان متمایز می کند، رنگ زرد لیمویی، طلایی یا نارنجی روشن است. اسب های قهوه ای، زین طلایی و قهوه ای طلایی از این سایه های اصلی که فقط متعلق به اسب های قره باغ است ایجاد شده اند. یکی از ویژگی های مشخص این است که پاها و پیشانیشان در اندازه‌های مختلفی سفید (قاشقا) است. این آیکون ها به ویژه در نوع “غزال” معمول است. تیپ‌های قدیمی اسب های قره باغ “میمون” (مبارک)، “قارنی ییرتیق (شکم پاره)” و “اَل یِتمَز” (غزال) بودند.

قسمت خاکستری نوع “غزال” آن، “گولگون” نام داشت. در نیمه دوم قرن نوزدهم، “اسب تکه – جیران” از مخلوط اسب قره باغ و اسب «آخال تکه» پرورش یافت. این اسبها قد بلند و سرعت بالایی داشتند.

ویژگی اصلی که اسب قره باغ را از اسبهای دیگر متمایز می کند داشتن رنگ نارنجی براق است. نوک پرهای یال و دم به رنگ قهوه ای مایل به قرمز است. رنگ های طلای زرد، قهوه ای طلایی عمدتا به اسب های قره باغ تعلق دارند. در موارد نادر، رنگ های زرد، خاکستری و نقره ای نیز یافت می شود. از ویژگی های مشخصه اسب قره باغ می توان به درجات مختلف سفیدی در پاها و در پیشانی آن اشاره کرد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا