ایرانجهان

استرالیا کاردار سفارت ایران را در اعتراض به اعدام‌ها احضار کرد

استرالیا اعلام کرد که کاردار سفارت جمهوری اسلامی را در محکومیت اعدام معترضان احضار کرده است و به فشارهای خود برای مقابله با «نقض فاحش حقوق بشر» توسط حکومت ایران ادامه می‌دهد.

از زمان آغاز سرکوب اعتراضات در ایران در ۲۶ شهریور سال جاری تاکنون، این ششمین بار است که دولت استرالیا، محمد پورنجف، کاردار ایران در کانبرا، را احضار می‌کند.

وزارت امور خارجه استرالیا در بیانیه‌ای گفته است در جریان احضار کاردار ایران، نگرانی عمیق خود را درباره اعدام محسن شکاری، ادامه استفاده از مجازات اعدام و نقض حقوق اقلیت‌های مذهبی به وی ابلاغ کرده است.

محسن شکاری اولین معترضی بود که پس از بازداشت در جریان اعتراضات سراسری، حکم اعدام او بامداد ۱۷ آذر اجرا شد. اجرای این حکم با محکومیت گسترده و بی‌سابقه بین‌المللی و همچنین تحریم مقام‌های ایرانی از سوی دولت‌های غربی همراه شد.

بر اساس گزارش‌های مختلف، اکنون ده‌ها تن دیگر از معترضان بازداشت‌شده با اتهاماتی مثل «محاربه و افساد فی‌الارض» در معرض خطر اعدام قرار دارند و نگرانی‌ها از اعدام‌های مشابه احتمالی در آینده نزدیک افزایش یافته است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هم روز گذشته گفته بود که صدور احکام سنگین و اعدام معترضان برای «ارعاب مردم ایران» و «سرکوب مخالفان» است و نشان می‌دهد «واقعا رهبران ایران چه قدر از مردم خود می‌ترسند».

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا