جهانخاورمیانه

اسرائیل برای مقابله با ممنوعیت احتمالی آژانس یهود در روسیه آماده می‌‌شود

در پی بالا گرفتن تنش میان اسرائیل و روسیه، یائیر لاپید، نخست‌وزیر اسرائیل از دولت خواست مجموعه‌ای از گزینه‌ها را برای واکنش به ممنوعیت احتمالی فعالیت آژانس یهود در روسیه آماده کند.

جلسه دادگاه رسیدگی به این درخواست قرار است روز پنجشنبه ششم مرداد برگزار شود.

قرار بود یکشنبه شب هیاتی از اسرائیل برای مذاکره در این زمینه راهی مسکو شود اما تاخیر در صدور ویزا برای اعضای این هیات از سوی روسیه، سفر آنها را به تاخیر انداخت.

وزارت دادگستری روسیه مدعی است که دلیل این درخواست، زیر پا گذاشتن قوانین مربوط به حریم خصوصی از سوی آژانس یهود است اما ناظران می‌گویند مجموعه‌ای از عوامل سیاسی دلیل این تصمیم دولت مسکو است.

بر اساس گزارش رسانه‌های اسرائیلی، لاپید در نشست روز یکشنبه هیات دولت از نهادهای مختلف خواسته خود را برای واکنش به ممنوعیت احتمالی فعالیت آژانس یهود در روسیه آماده کنند.

در میان گزینه‌هایی که از سوی لاپید مطرح شده، می‌توان به مواردی همچون توقف تفاهم اورشلیم و مسکو در زمینه انتقال مالکیت «محوطه الکساندر» در اورشلیم به روسیه، حمایت بیشتر از اوکراین در برابر روسیه، فراخواندن سفیر اسرائیل از مسکو به منظور «مشاوره» و نیز محدود یا ممنوع کردن فعالیت مرکز فرهنگ روسی در اسرائیل است.

یائیر لاپید، در جریان نشست هیات دولت هشدار داد که توقف فعالیت آژانس یهود در روسیه تأثیر منفی قابل توجهی بر روابط دو کشور خواهد گذاشت.

بر اساس بیانیه دفتر نخست‌وزیری، لاپید ضمن تاکید بر اهمیت رابطه اسرائیل با روسیه، گفت که جامعه یهودیان روسیه نیز جامعه بزرگی است که اسرائیل همواره درباره آن در جریان مذاکرات خود با مسکو صحبت کرده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا