ایرانخاورمیانه

اسرائیل شبکه‌ای از جاسوسان ایران را متلاشی کرد

بر اساس گزارش شاباک اعضای گروهی از جاسوسان ایران که در خاک اسرائیل فعالیت می‌کردند، دستگیر شده‌اند. گفته شده است اعضای این گروه تلاش داشتند از جمله در سازمان اطلاعات ارتش اسرائیل نفوذ کنند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز چهارشنبه ۱۲ ژانویه (۲۲ دی) با انتشار  گزارشی از اورشلیم (بیت‌المقدس) به موضوع دستگیری اعضای یک باند جاسوسی ایران در اسرائیل پرداخته است.

موضوع بر سر شماری از زنان اسرائیلی ایرانی‌تبار است که در ارتباط با فردی به نام “رامبد نامدار” برای نهادهای اطلاعاتی ایران جاسوسی می‌کرده‌اند. گزارش این خبرگزاری متکی بر اطلاعاتی است که از سوی شاباک (سازمان اطلاعات و امنیت داخلی اسرائیل) رسانه‌ای شده است.

گفته می‌شود فردی به نام رامبد نامدار که خود را یک ایرانی یهودی معرفی می‌کرده، از طریق شبکه‌های اجتماعی با گروهی از زنان اسرائیلی ایرانی‌تبار تماس برقرار کرده و تلاش برای جذب آن‌ها به همکاری داشته است.

بر اساس گزارش‌هایی که در رسانه‌های اسرائیل منتشر شده، سازمان امنیت داخلی اسرائیل ۱۵ زن را در این ارتباط دستگیر کرده است.

دستگیری‌این افراد به چند ماه پیش باز می‌گردد. شاباک برای تکمیل اطلاعات خود از رسانه‌ای کردن این موضوع تا روز ۱۲ ژانویه اجتناب کرده بود. چهار نفر از این عده همچنان در بازداشت به سر می‌برند.

اهداف جاسوسی

آسوشیتدپرس در گزارش خود می‌نویسد رامبد نامدار در تماس خود با اعضای این باند، خواستار تهیه عکس از مناطق حساس و گردآوری اطلاعات بوده است.

در دو مورد حتی گفته می‌شود از این زنان درخواست شده بود که پسران خود را به ورود به سازمان اطلاعات ارتش اسرائیل ترغیب کنند.

نحوه تماس رامبد نامدار با زنان اسرائیلی ایرانی‌تبار از طریق شبکه فیس‌بوک صورت گرفته است. در این گزارش اطلاعاتی درباره برخی از زنان بازداشت شده نیز منتشر شده است.

گفته می‌شود یک زن ۴۰ ساله برای مدت چند سال با رامبد نامدار در تماس بوده است. او از محل سفارت آمریکا در تل‌آویو عکس‌برداری کرده است.

افزون بر آن گفته می‌شود که او از یک ساختمان حکومتی اسرائیل و یک مرکز خرید بزرگ نیز عکس تهیه کرده و این عکس‌ها را در اختیار نامدار قرار داده است.

در این گزارش آمده است که رامبد نامدار از این زن درخواست کرده تا پسر خود را برای ورود به سازمان اطلاعات ارتش اسرائیل ترغیب کند. او حتی با هدف ارزیابی سطح شناخت این پسر به زبان فارسی با او گفت‌وگویی تلفنی داشته است.

در این گزارش همچنین آمده است که زنی ۵۷ ساله نیز به مدت چهار سال با رامبد نامدار در تماس بوده است. او برای انجام چند ماموریت مبلغی معادل ۵۰۰۰ دلار دریافت کرده است.

فرد رابط از این زن نیز خواسته است تا پسر خود را برای پیوستن به سازمان اطلاعات ارتش اسرائیل ترغیب کند. این زن کلوبی از زنان اسرائیلی ایرانی‌تبار تشکیل داده و حتی تلاش کرده با یکی از نمایندگان پارلمان اسرائیل ارتباط برقرار کند.

آسوشیتدپرس در ادامه گزارش خود نوشته است که شاباک نام این نماینده را علنی نکرده است. افزون بر آن، فرد رابط از این زن درخواست کرده است که مخفیانه دوربینی در “اتاق ماساژ” خانه خود کارگذاری کند.

شاباک در گزارش خود به رسانه‌های اسرائیل اعلام کرده که اعضای این شبکه جاسوسی دستگیر شده و با اتهامات سنگینی روبه‌رو هستند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا