خاورمیانه

اسرائیل پیش‌نویس قطعنامه محکومیت حمله روسیه به اوکراین را امضا کرد

اسرائیل به همراه ۹۳ کشور دیگر چهارشنبه شب پیش‌نویس قطعنامه محکومیت حمله روسیه به اوکراین را که توسط سفیر اوکراین در سازمان ملل تهیه شده بود، امضا کرد.

سفیر اسرائیل در سازمان ملل و وزیر خارجه اسرائیل پیشتر اعلام کرده بودند که این کشور از قطعنامه محکومیت روسیه در مجمع عمومی سازمان ملل حمایت می‌کند.

معاون سفیر اسرائیل در سازمان ملل شب گذشته در نشست ویژه مجمع عمومی، در یک سخنرانی، اقدام روسیه را «نقض جدی نظم بین‌الملل» توصیف کرده و خواهان توقف فوری حملات روسیه در اوکراین شد.

نوآ فورمن در این سخنرانی از روسیه خواست که به درخواست‌های جامعه جهانی گوش داده و با احترام به استقلال و تمامیت ارضی اوکراین، حملات به آن کشور را متوقف کند.

فورمن گفت با توجه به روابط عمیق اسرائیل با هر دو طرف درگیر، اورشلیم، در صورتی که از آن درخواست شود، آماده کمک به تلاش‌های دیپلماتیک برای پایان درگیری است.

یائیر لاپید، وزیر خارجه اسرائیل پیشتر تصمیم گرفته بود که فورمن به جای نماینده اسرائیل در سازمان ملل، گیلعاد اردان این سخنرانی را انجام دهد.

بر اساس گزارش برخی رسانه‌های اسرائیلی، وزیر خارجه اسرائیل از برخی مواضع اردان در روزهای اخیر در رابطه با بحران اوکراین راضی نبوده و برای حاصل کردن اطمینان از اینکه سخنرانی در سازمان ملل دقیق بر اساس سیاست‌های دولت خواهد بود، معاون او را برای این سخنرانی انتخاب کرده است.

در این میان، وبسایت تایمز اسرائیل از قول یک دیپلمات اروپایی نوشت که اسرائیل «اجازه ندارد» تصمیم بگیرد که در بحران اوکراین به صورت کامل در کنار کشورهای اروپایی و ایالات متحده نایستد.

این دیپلمات اروپایی که نامش فاش نشده، ضمن تاکید بر اینکه کشورهای اروپایی نگرانی‌های امنیتی اسرائیل را درک می‌کنند، گفت اسرائیل چگونه می‌تواند به پوتینی اطمینان کند که همه روابطش با جهان را زیر پا گذاشته است؟

پیشتر نیز گزارش شده بود که ایالات متحده از عدم موضع‌گیری قاطع‌تر اسرائیل علیه روسیه در بحران اوکراین ناخرسند است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا