جهان

اسپر: بیش از ٣۰ کشور از متحدان آمریکا به ائتلاف دریایی در تنگه هرمز می‌پیوندند

وزیر دفاع آمریکا تاکید کرده است که بیش از ٣۰ کشور از متحدان آمریکا، به‌زودی متعهد ‌می‌شوند به ائتلاف گشت‌زنی و ایجاد امنیت دریایی در تنگه هرمز ملحق شوند.

به نوشته روزنامه «هیل»، اسپر وزیر دفاع ایالات متحده آمریکا روز شنبه در جمع خبرنگاران اعلام کرد که نمایندگان بیش از ۳۰ کشور، این هفته در کنفرانسی در مرکز فرماندهی مرکزی آمریکا در فلوریدا گرد آمدند تا درباره عملیات «سنتینل» به بحث و تبادل نظر بپردازند.

 

او افزوده است که همواره هدف دولت آمریکا در عملیات سنتینل «جهانی کردن آن بود» اما جدا از تعهد دیگر کشورها، آمریکا به فراهم کردن نظارت هوایی و دریایی در منطقه ادامه خواهد داد.

اسپر در پاسخ به این سوال که آیا کشورهای آسیایی هم در این زمینه تعهدی داده‌اند یا خیر گفت: «زمان مشخص خواهد کرد».

وی در ادامه سخنانش گفت: «فکر می‌کنم همه ما می‌دانیم رفتار بد ایران در خلیج ادامه دارد. در حالت ایده‌آل همه ما با یکدیگر تلاش می‌کنیم، اگر ما همگی شانه به شانه یکدیگر تلاش کنیم خوب خواهد بود».

اسپر گفت: «آنچه می‌خواهیم انجام دهیم، ماندن در مسیر دیپلماتیک است و می‌خواهیم ائتلافی ایجاد کنیم که در این راستا به ما کمک کند. هیچ‌کس نمی‌خواهد به درگیری با ایران کشیده شود، به‌همین دلیل است که ما اول ایده ائتلافی را پیشنهاد کردیم که شامل متحدان هم‌فکر و شرکای ما هستند».

وی افزود: «فکر می‌کنم [نکته]کلید این است که اگر بخواهید، اتحاد در اقدام و تعهدی مشترک وجود خواهد داشت، تا از آزادی ناوبری در تنگه‌ها و در خلیج حفاظت کند و از رفتار تحریک‌آمیزی که می‌تواند به خطای محاسباتی منجر شده و به درگیری تبدیل شود جلوگیری کند. [چیزی که] ما می‌خواهیم از آن اجتناب کنیم».

«جان ریگسبی»، یکی از سخنگوهای سازمان سنت‌کام در گفت‌وگو با نشنال تأیید کرد که «آمریکا روز ۲۵ جولای در پایگاه هوایی مک‌دیل در فلوریدا میزبان نمایندگان ارشد کشورهای متحد و شریک برای رایزنی درباره طرح جدیدی در خصوص امنیت تردد دریایی بود».

ریگسبی از ارائه جزئیات درباره میزان پیشرفت‌های حاصل‌شده در این نشست یا نمایندگان کشورهای حاضر در آن خودداری کرد.

پایگاه نشنال نیز گزارش داده است که نمایندگان امارات و چند کشور دیگر از جمله انگلیس و کشورهای اروپایی در این نشست در شهر «تامپا» در ایالت فلوریدا حاضر شده و درباره برنامه دولت آمریکا موسوم به «عملیات سنتینل» که تاکید می‌کند برای محافظت از تردد کشتی‌ها در منطقه خلیج طراحی شده رایزنی کردند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا