اجتماعیایرانخاورمیانهسیاست

اعتراضات به اقدامات تروریستی گروه‌های وابسته به ایران در عراق به خشونت کشیده شد

معترضین عراقی روز سه شنبه ۴ خرداد پس از برگزاری تجمع در اعتراض به ترورهای فعالان سیاسی توسط نیروهای وابسته به ایران در بغداد مورد حمله قرار گرفتند.

معترضین عراقی روز سه شنبه ۴ خرداد پس از برگزاری تجمع در اعتراض به ترورهای فعالان سیاسی توسط نیروهای وابسته به ایران در بغداد مورد حمله قرار گرفتند و گفته می شود ۲ تن کشته شده و ده‌ها تن دیگر نیز زخمی شده‌اند.

فعالین عراقی می‌گویند، گویی که برای کشتن غیرنظامیان در عراق مصونیت کامل وجود دارد، اگر در عراق اعتراض کنید آنها شما را به قتل می‌رسانند. اگر یک فعال باشید، شبه نظامیان مرتبط با ایران شما را شکار می‌کنند و به قتل می‌رسانند.

فعالان جوان عراقی، پس از وحشت جنگ با داعش انتظار ثبات حاصل از صلح را داشتند. برخی برای جنگ با افراط گرایان پیوسته بودند و بین سالهای ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۹ در واحدهای مسلح مردمی خدمت کردند. جنگ به پایان رسید، آنها خواهان امنیت، شغل و صلح بودند. آنها به فاجعه های اقتصادی و زیست محیطی در مرکز و جنوب عراق اعتراض دارند. علی رغم نشستن عراق بر سر اقیانوس نفت، اقتصاد این کشور یک فاجعه است.

ایران در تلاش است تا منابع عراق را بمکد و آن را به ایران منتقل و بغداد را وابسته به تهران کند. ایران با عراق مانند آنچه روسها حیاط خلوت می نامند، رفتار می کند. روشی که روسیه قبلاً با اوکراین می کرد. به طور خلاصه: مشکلات ایران با اقتصاد عراق تلافی می شود. با تحریم ایران، ایران از همسایه عرب خود به عنوان محل ترانزیت قاچاق مواد مخدر و شکست اقتصادی استفاده می‌کند. همچنین شبه نظامیان مرتبط با نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را برای تصرف اقتصاد عراق و ایجاد ایست بازرسی در مناطق پس گرفته شده از داعش مستقر می‌کند.

کشورهای دیگر نیز عراق را ناامید کرده اند. میلیاردها وعده داده شده برای بازسازی این کشور قطره قطره داده شده است. اگرچه عربستان سعودی و عراق در حال هماهنگی هستند، اما بسیاری از صداهای طرفدار ایران در عراق با دخالت کشورهای عرب حاشیه خلیج در عراق مخالفت می‌کنند.

در همین حال، ترکیه سرمایه‌گذاری‌های اقتصادی خود را به منطقه خودمختار کردستان منتقل کرده است. بانک ها را به اربیل منتقل کرده و نقشی اساسی در پروژه های گردشگری و زیرساخت ایفا می کند. اقلیم کردستان از نظر اقتصادی موفق است، به طوری که به نظر می رسد نیمی از عراق می خواهد به آنجا برود. مناطقی که قبلاً توسط صدام خالی از سکنه شده بود، اکنون مورد حسادت دیگر مناطق عراق است.

به گفته علی البیاتی، عضو کمیسیون حقوق بشر عراق، از زمان آغاز اعتراضات ضد دولتی در اکتبر ۲۰۱۹، حداقل ۸۱ فقره اقدام به ترور فعالان صورت گرفته است که طی آن “حداقل ۳۴ فعال کشته شده اند.”

مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق، که سال گذشته در واکنش به سرکوب وحشیانه اعتراضات در سال ۲۰۱۹ به قدرت رسید، بار دیگر قول تحقیقات در مورد خشونت های صورت گرفته بر علیه معترضین در روز سه شنبه را داد. رئیس جمهور عراق، نیز قول پاسخگویی داد.

سازمان ملل در عراق نیز نگران است. نمایندگی سازمان ملل در عراق می گوید: “فقط پاسخگو بودن نهادهای دولتی پدیده حملات مهلک را که هدف آن فعالان مدنی و سیاسی است متوقف می کند. پاسخگویی کلید ثبات عراق است. مردم عراق حق دارند بدانند. ”

اما نگرانی ها این است که در عراق، شبه نظامیان مرتبط با ایران حرف آخر را می زنند. اصائب اهل الحق، کتائب حزب الله، حرکت حزب الله، بدر و دیگر گروه ها کسانی هستند که دارای سلاح و توانایی برنامه ریزی برای هدف قرار دادن رهبران اعتراضات هستند. آنها اطلاعات را جمع آوری می کنند. آنها مردم را در زندانهای مخفی شکنجه می کنند. آنها مانند مافیا اخطار می دهند. و وقتی انتخاب می کنند، فعالان، مفسران، دانشگاهیان را می کشند: هر کسی که مانع آنها شود.

برخی از بهترین و درخشان ترین شخصیت‌های عراقی ترور شده اند. ایهاب الوزنی، فعال کربلا، در اوایل ماه مه کشته شد. ریاح یعقوب، یک پزشک زن، در آگوست سال ۲۰۲۰ کشته شد. هشام الهاشیمی مفسر مشهور در ماه ژوئیه به قتل رسید. در لبنان، لقمان اسلیم، احتمالاً توسط حزب الله، در فوریه ۲۰۲۱ كشته شد.

ایران در منطقه، مانند یک اختاپوس با ده ها افعی کشنده، این فعالان و هر کسی که مخالف تلاش رژیم ایران برای ایجاد خفگان در عراق، لبنان و سایر کشورها است را شکار می کند. معترضین با در دست داشتن عکس مقتولین و ناپدید شدگان گفتند “چه كسی من را كشت”. این فعالین شامل آن دسته از فعالانی است که در سالهای اخیر پس از اعتراضات “مفقود” شده اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا