خاورمیانه

اعتراضات در بغداد و شهرهای جنوبی عراق به نخست‌وزیری علاوی

بغداد و شماری از شهرهای جنوبی عراق در اعتراض به معرفی «محمد توفیق علاوی» به نخست وزیری عراق صحنه برگزاری تظاهرات اعتراضی هستند.

منابع امنیتی در استان الدیوانیه عراق اعلام کردند معترضان مسیرهای مواصلاتی این استان با نجف اشرف، بابل والمثنی را مسدود کرده اند.

 

یک منبع امنیتی در گفت‌وگو با پایگاه خبری بغداد الیوم تصریح کرد: «تظاهرات‌کنندگان با آتش زدن لاستیک خودروها در خیابان‌ها و مسیرهای ارتباطی، مخالفت خود را با معرفی محمد توفیق علاوی برای تصدی منصب نخست‌وزیری اعلام کردند.»

در همین رابطه یکی از معترضان عراقی در گفت‌وگو با خبرگزاری ناس تصریح کرد: «هر نامزدی که از سوی احزاب سیاسی نزدیک به ایران معرفی شود، مردود و غیرقابل قبول است، این نامزدها تنها با رد شدن از روی جنازه ما می توانند به نخست‌وزیری برسند.»

تظاهرات‌کنندگان در دیوانیه همچنین با در دست داشتن پلاکاردهایی خواهان مداخله سازمان ملل برای نجات عراق شدند.

گروهی از مردم در استان نجف هم با ایجاد موانع خاکی و مسدود کردن جاده ارتباطی این استان با کربلا به انتصاب محمد علاوی برای تشکیل کابینه دولت عراق اعتراض کردند.

هزاران دانشجو در استان بغداد و بصره هم با در دست داشتن پلاکاردهایی در میدان التحریر حضور پیدا کرده و مخالفت خود را با نخست‌وزیری علاوی ابراز کردند.

 

«برهم صالح»، رئیس جمهوری عراق شب گذشته در دیدار با محمد توفیق علاوی، طی حکمی وی را به نخست وزیری عراق انتخاب کرد.

علاوی یک ماه فرصت دارد تا کابینه خود را برای گرفتن رای اعتماد به پارلمان عراق معرفی کند، در صورتی که وی نتواند طی این مدت کابینه خود را به پارلمان معرفی کند، حکم معرفی وی به نخست‌وزیری اعتبار خود را از دست خواهد داد.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا