آذربایجاناجتماعیایرانسیاست

اعتراضات دوم مرداد آذربایجان؛ صدور قرار جلب به دادرسی برای وحید ابهری

بازپرسی شعبه ۱۵ دادسرای عمومی و انقلاب تبریز برای وحید ابهری که در جریان اعتراضات دوم مرداد در تبریز بازداشت شده بود، قرار جلب به دادرسی صادر کرد.

بازپرسی شعبه ۱۵ دادسرای عمومی و انقلاب تبریز برای وحید ابهری، فعال مدنی آذربایجانی که در جریان اعتراضات دوم مرداد آذربایجان در حمایت از ملت عرب الاحواز در تبریز بازداشت شده بود، قرار جلب به دادرسی صادر کرد.

اتهامات آقای ابهری که در آخرین دفاعیات در بازپرسی به او تفهیم شده است: «تبلیغ علیه نظام» و «تحریک و دعوت مردم به اعمال خشونت آمیز از طریق سامانه های مخابراتی در فضای مجازی» عنوان شده که از اتهام اول قرار منع تعقیب و در مورد اتهام دوم قرار جلب به دادرسی به دادستانی محول شده است.

پیش‌تر، شعبه مذکور به قضاوت بازپرس هادی شهابی در مورد یوسف سلحشور و امیر ستاری، دیگر فعالین بازداشت شده در جریان اعتراضات دوم مرداد آذربایجان، قرار نهایی جلب به دادرسی صادر کرده بود.

همچنین بخوانید: صدور «قرار جلب به دادرسی» برای فعالین بازداشتی اعتراضات دوم مرداد آذربایجان

وحید ابهری به علت فعالیت های مدنی خود در سال ۹۵ در منزل شخصی خود از طرف ماموران اطلاعات بازداشت و بعد از پنج روز آزاد شده بود.

این فعال آذربایجانی همچنین در سال ۹۶ در قلعه بابک بازداشت و بعد از یک روز آزاد شده بود.

وی همچنین در سال ۹۸ نیز در جریان مراسم سالگرد غلامرضا امانی، به همراه تنی چند از دیگر فعالین بازداشت و پس از شش روز از زندان مرکزی تبریز آزاد شده بود.

این فعال در مناسبت‌های ملی و اعتراضات خیابانی ملت آزربایجان از جمله در اعتراضات سراسری آبان ۹۸ و جنگ قاراباغ توسط ماموران اطلاعات تهدید به بازداشت شده بود.

در پی انتشار فراخوانی جهت برگزاری تجمعات در شهرهای آذربایجان و تهران به منظور حمایت از اعتراضات مردم احواز، نیروهای امنیتی در این شهرها مستقر شده بودند ولی تصاویر ارسالی به گروه خبری ای‌ان‌تی حاکی از برگزاری این اعتراضات در شهر تبریز بود.

همچنین، در شهرهای‌ مختلف‌ آذربایجان‌ بخصوص در تبریز، اورمیه‌، اردبیل، زنجان، مرند، مشگین‌شهر (خیاو) و شهرک گلستان تهران جو‌ شدید‌ امنیتی‌ حاکم بود.

بنا به اظهارات برخی از بازداشت شدگان اعتراضات دوم مرداد آذربایجان، تعداد افراد بازداشتی تنها در شهر تبریز بیش از ۱۵۰ تن بوده است و تا کنون تنها اسامی برخی از بازداشتی ها از جمله پرویز سیابی گرجانی، نادر صادقیان، یوسف سلحشور، اولدوز قاسمی، محمد محمودی، رضا شهریور، محمد کاظمی، سیامک کوشی، کریم اسماعیل زاده، فراز معمار آذر، هادی محمدی، وحید محمدی، حسین قره جه داغی، جواد دهقان، محمد مردی، داوود رحیمی، شاهین برزگر، امیر ستاری، وحید ابهری، مجتبی عبدلی‌، شهروز برزگر، صالح اکرامی و بابک رضایی در شهرهای تبریز، اردبیل و تهران احراز شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا