آذربایجاناجتماعیایرانسیاست

اعتراضات دی‌ماه ۹۶؛ امیر ستاری رئوف فعال مدنی آذربایجانی آزاد شد

امیر ستاری رئوف، یکی از فعالین مدنی تُرک بازداشت شده در اعتراضات دی‌ماه ۹۶ پس از تحمل ۲ سال حبس از زندان مرکزی تبریز آزاد شد.

امیر ستاری رئوف پس از بازداشت در اعتراضات سراسری دی‌ماه ۱۳۹۶، در شعبه ۲ دادگاه انقلاب تبریز از بابت اتهام «اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم علیه امنیت ملی» به ۷ماه حبس تعزیری محکوم شد. این حکم بعدا در شعبه ۳ دادگاه تجدید نظر استان آزربایجان شرقی عینا تایید شد.

آقای ستاری رئوف همچنین، در تاریخ ۲۷شهریور۹۷ توسط شعبه ۲ دادگاه انقلاب تبریز از بابت اتهام «توهین به رهبری» به ۶ماه حبس تعزیری دیگری محکوم شد.

شعبه ۱۱ اجرای احکام تبریز در تاریخ ۲۹ آبان‌ماه ۹۷ بدون اطلاع آقای ستاری رئوف اقدام به تجمیع دو پرونده وی کرده و در پی این عمل شعبه ۳ تجدیدنظر استان آزربایجان شرقی احکام صادره را «خلاف بیّن شرع» دانسته و محکومیت ۷ ماهه وی را به پنج سال حبس تعزیری افزایش داده بود.

این فعال مدنی-سیاسی آذربایجانی که پیشتر در تاریخ تاریخ ۹ تیر به مرخصی اعزام شده بود امروز شنبه ۱۴ تیر، هنگام حضور در واحد اجرای احکام زندان تبریز به وی اعلام شده که پس از گذراندن ۲ سال از مدت حبس خویش، باقیمانده مدت محکومیت‌اش به حالت تعلیق درآمده و لزومی به بازگشتن وی به زندان نیست.

گفتنی است که امیر ستاری رئوف در تاریخ ۱۱ دی‌ماه ۹۶ در جریان اعتراضات سراسری دی ماه توسط مأموران امنیتی همراه با ضرب و شتم بازداشت و پس از یک روز به دادسرای تبریز و پس از آن به بند قرنطینه زندان تبریز منتقل شده بود. این فعال مدنی-سیاسی ترک پس از ۲۵ روز با تودیع قرار وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی و تا پایان مراحل دادرسی موقتا آزاد شده بود.

وی در تاریخ ۱۹ تیرماه ۹۷ جهت تحمل دوران حبس ۷ ماهه خود راهی زندان تبریز شده بود.

امیر ستاری رئوف، ۲۰ خرداد ۹۸ به دلیل «تعویق در رسیدگی به پرونده و ایرادات موجود در آن» از اعتصاب غذای خود خبر داده و گفته بود: «اشکالات موجود در پرونده‌اش نتیجه دخالت‌های فراقانونی نیروهای امنیتی است.»

این فعال مدنی_سیاسی پیشتر نیز به همراه جواد احمدی یئکانلی و اولدوز قاسمی، در شعبه ۱۰۳ دادگاه کیفری سولدوز (نقده) به اتهام «تبلیغ علیه نظام، دعوت از دیگران برای شرکت در مراسم و استفاده از شال به عنوان نماد» محاکمه شده بودند که از اتهام وارده تبرئه شدند.

سازمان عفو بین‌الملل گزارشی منتشر کرده بود که می‌گفت در سال ۲۰۱۸ بیش از هفت هزار نفر اعم از شرکت‌کنندگان در تظاهرات، دانشجویان، روزنامه‌نگاران، فعالان حقوق زنان، فعالان محیط زیست، فعالان کارگری و فعالان حقوق اتنیکی و اقلیت‌های مذهبی در ایران بازداشت و صدها تن به زندان محکوم شده‌اند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا