خاورمیانه

اعتراض مردم سوریه به شرایط سخت اقتصادی

به‌دلیل حقوق و دستمزد پایین کارمندان و کارگران در سوریه و ارزش پایین لیره مقابل دلار، اکثریت مردم سوریه قدرت خرید کالاهای اساسی را از دست داده‌اند.

به‌رغم توقف جنگ 10 ساله داخلی در بسیاری از مناطق سوریه، شرایط زندگی مردم این کشور نه تنها بهتر نشد بلکه وخیم‌تر نیز شده است.

بحران اقتصادی در این کشور به‌شدت گسترش یافت به طوری که بسیاری از خانواده‌های متمکن هم توانایی و قدرت خرید خود را از دست داده‌اند.

این شرایط سبب شده است تا شمار زیادی از شهروندان سوریه خواهان بازگشت دوران جنگ شوند به این دلیل که دست‌کم در آن مرحله قیمت دلار و کالاهای اساسی ثابت بوده است.

عبدالرحمن حسین، قصاب اهل شهر قامشلی به خبرگزاری «العالم العربی» گفت که قیمت یک کیلوگرم گوشت در ماه گذشته حدود 40 تا 50 هزار لیره سوریه بود اما طی یک روز ناگهان قیمت عمده فروشی این کالای اساسی به 100 هزار لیره افزایش یافت.

عبدالرحمن ابراز داشت که هم اکنون یک کیلوگرم گوشت در مناطق فقیرنشین حدود 120 هزار لیره به فروش می‌رسد.

او گفت تا یک ماه پیش شهروندان سه کیلوگرم گوشت را به مبلغ 120 لیره می‌خریدند اما هم اکنون سه کیلوگرم گوشت بیش از 300 هزار لیره به فروش می‌رود.

این فروشنده اشاره کرد که بازار عملا با رکود مواجه است به طوری که پیشتر یک قصابی روزانه حدود 50 کیلوگرم گوشت می‌فروخت اما هم اکنون این میزان فروش به زیر 10 کیلوگرم کاهش یافته است.

وی تاکید کرد که هر چه قیمت دلار افزایش پیدا کند، قیمت فروش گوسفند نیز در بازار افزایش می‌یابد.

از سویی، عمر درویش، شهروند سوری به خبرگزاری «العالم العربی» گفت که او به‌دلیل بیکار بودن حدود سه سال گوشت نخریده است. وی ادامه داد که قیمت‌ها به طور روزانه افزایش می‌یابند و شرایط چنان سخت است که برخی شهروندان توانایی خرید نان را نیز ندارند.

در همین رابطه، بانک مرکزی سوریه اعلام کرد که قیمت یک دلار آمریکا معادل 10 هزار و 600 لیره سوریه است.

با این حال، به‌دلیل حقوق و دستمزد پایین کارمندان و کارگران در سوریه و ارزش پایین لیره مقابل دلار، اکثریت مردم سوریه قدرت خرید کالاهای اساسی را از دست داده‌اند.

بنا به گفته شاهدان، قیمت واقعی یک دلار آمریکا در بازار معادل 15 هزار لیره سوریه است.

العربیه

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا