آذربایجاناجتماعیایرانسیاستمحیط زیست

اعتصاب غذای زندانیان سیاسی آذربایجان و تداوم آتش‌سوزی در حیران؛ دیوار نویسی گسترده در اردبیل

فعالان مدنی آذربایجانی در اردبیل در حمایت از یوسف کاری، زندانی سیاسی محبوس در زندان این شهر اقدام به دیوارنویسی گسترده در سطح شهر کردند.

روز سه‌شنبه ۳۰ دی ماه ۹۹ گروهی از فعالان مدنی آذربایجانی در اردبیل در حمایت از یوسف کاری، زندانی سیاسی محبوس در زندان این شهر که از صبح روز چهارشنبه ۲۴ دی‌ماه اعتصاب غذا کرده و دیگر زندانیانی که در حمایت از او اعتصاب غذا کرده‌اند (عباس لسانی، سیامک‌میرزایی و برادران واثقی)، اقدام به دیوارنویسی گسترده در سطح شهر کردند.

در این دیوارنوشته‌ها همچنین به تداوم آتش‌سوزی در جنگل‌های حیران، بی توجهی مسئولان و اظهارات ضد و نقیض آنان در خصوص‌مهار آتش اعتراض شده است.

در حالی مسئولان ایران روز جمعه ۶ دی ماه اعلام کردند که آتش‌سوزی جنگل‌های حیران مهار شده که بر اساس تصاویر و گزارشات مستقل منتشر شده، آتش‌سوزی در این جنگلها همچنان ادامه دارد.

اهالی منطقه با ارسال گزارشاتی اعلام کردند جنگلهای گردنه حیران در سمت جمهوری آذربایجان و استان اردبیل چندین روز است در آتش می سوزد. در حالیکه مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل گفته بود: «با تلاش ماموران منابع طبیعی استان گیلان و اردبیل آتش سوزی در منطقه حیران مهار شد.»

شعارهایی که بر دیوارهای شهر اردبیل نقش بسته عبارتند از: «یوسف کاری در آستانه مرگ است»، «#زندانی_سیاسی_آذربایجان»، «روند نقض حقوق زندانیان سیاسی را پایان دهید»، «همبستگی با اعتصابات غذایی زندانیان سیاسی آذربایجان»، «خاکستر، شعله های آتش، دود، تاریکی، زندان مرکزی اردبیل، قرنطینه، شکنجه»، «جنگل پاک و آزادی زندانیان سیاسی» «ما حیران هستیم» و«ریه سبز آذربایجان همچنان میسوزد #حئیران».

یوسف کاری از ۸ روز پیش پس از احضار به دفتر «سپهری» دادیار ناظر زندان و مورد هتاکی قرار گرفتن از سوی این مقام قضایی و جداسازی از بند خود و انتقال به قرنطینه زندان دست به اعتصاب غذا زده و از شامگاه روز یکشنبه ۲۸ دی ماه نیز وارد اعتصاب غذای خشک شده است.

عباس لسانی نیز از روز دوشنبه ۲۹ دی در حمایت از خواست های قانونی آقای ‌کاری دست به اعتصاب غذا زده بود و دیروز نیز در تماس با نزدیکان اطلاع داده است که از صبح امروز اعتصاب غذایش را به حالت خشک در خواهد آورد.

سیامک میرزایی،علی و رضا واثقی دیگر فعالین آذربایجانی‌محبوس در‌زندان اوین و اردبیل نیز از امروز اعتصاب غذای حمایتی از یوسف کاری را آغاز کرده اند.

همچنین نزدیکان یوسف کاری اطلاع داده اند وی شب ۲۹ دی ماه ۱۳۹۹ با افت فشار خون به عدد ۹ و افزایش ضربان قلب به عدد ۱۵۰ مواجه و در بهداری زندان تحت مراقبت پزشکی قرار گرفته است که احتمال میرود وضعیت سلامتی وی طی ۳۶ ساعت پس از مراجعه به بهداری به مراتب وخیم تر گشته است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا