ایرانجهان

اعضای مجلس نمایندگان آمریکا طرح حمایت از حکومت دموکراتیک و سکولار در ایران را ارائه کردند

بیش از ۱۶۰ عضو مجلس نمایندگان آمریکا قطعنامه‌ای دو حزبی را درباره «حمایت از خواست مردم ایران برای ایجاد حکومتی دموکراتیک و سکولار» معرفی کردند.

این طرح که از سوی تام مک‌کلینتاک معرفی شده با محکوم کردن اقدامات رژیم ایران در «نقض حقوق بشر و حمایت از تروریسم دولتی» و «کشتار وحشیانه» معترضان، بر به رسمیت شناختن «حقوق مردم ایران در تلاش آنها برای ایجاد یک جمهوری دموکراتیک، سکولار و غیرهسته‌ای در ایران» تاکید کرد.

این قطعنامه از سازمان‌های دولتی آمریکا و متحدان این کشور در اروپا و به ویژه در حوزه بالکان، که حضور جمهوری اسلامی به آنجا نیز گسترش یافته، خواست رژیم ایران را به دلیل سوء‌استفاده از امتیازهای مربوط به عرصه دیپلماسی پاسخگو کنند.

اعضای مجلس نمایندگان آمریکا از متحدان اروپایی واشینگتن خواستند با در پیش گرفتن رویکرد تعطیلی مراکز دیپلماتیک ایران و اخراج دیپلمات‌های آن، از فعالیت‌های مخرب آنها جلوگیری کنند.

این قطعنامه با اشاره به سرکوب خونین اعتراضات سال‌های ۹۶ و ۹۸ و نیز اعتراضات آزادی‌خواهانه کنونی زنان و جوانان ایران، این خیزش‌ها را «ناشی از بیش از چهار دهه مقاومت سازمان‌یافته علیه دیکتاتوری در ایران» توصیف کرد.

اعضای مجلس نمایندگان آمریکا همچنین «سرکوب وحشیانه» اقلیت‌های قومی و مذهبی از جمله شهروندان کرد، بلوچ، عرب، مسیحی، یهودی، بهایی و حتی مسلمانان اهل تسنن، را محکوم کرده و خاطرنشان کردند این شهروندان از حقوق اولیه خود محروم بوده و در بسیاری از موارد اعدام می‌شوند.

پیش‌تر در ششم بهمن ماه نیز، مجلس نمایندگان آمریکا با ۴۲۰ رای موافق و یک رای مخالف، قطعنامه نمایندگان دو حزب را در محکومیت سرکوبگری رژیم ایران و در حمایت از «معترضان شجاع ایران» تصویب کرد.

با ادامه حمایت جهانی از خیزش انقلابی ایرانیان، منابع آگاه کنگره به واشینگتن فری بیکن گفتند اعضای دو حزب مجلس نمایندگان آمریکا در حال تهیه طرحی به نام «مهسا امینی» هستند تا به موجب آن علی خامنه‌ای و ابراهیم رئیسی را به دلیل نقض حقوق بشر و حمایت از تروریسم تحریم کنند.

طبق این گزارش، طرح مشترک جمهوری‌خواهان و دموکرات‌های مجلس نمایندگان آمریکا علاوه بر علی خامنه‌ای و دفترش، ابراهیم رئیسی و دفتر او را نیز به دلیل نقض حقوق بشر و حمایت از تروریسم تحریم می‌کند. این طرح در مجلس قبلی مورد حمایت دموکرات‌ها نبود، اما در مجلس جدید حمایت هر دو حزب را به همراه دارد.

از آغاز خیزش انقلابی مردم ایران، دولت آمریکا چندین دور تحریم را علیه جمهوری اسلامی اعمال کرده است و اعضای کنگره در سنا و مجلس نمایندگان نیز طرح‌های مختلفی را در حمایت از معترضان ایران ارائه کرده‌اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا