اجتماعیایران

افزایش آمار ازدواج دختران زیر ۱۳ سال به خاطر وام ازدواج

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان ایران از افزایش آمار ازدواج دختران زیر ۱۳ سال به خاطر وام ازدواج خبر داد.

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان گفت: در ازدواج سنین پایین به ویژه دختران زیر ۱۳؛ هر سال آمار افزایشی داریم که شاید  یکی از دلایل آن تسهیلاتی است که برای ازدواج در نظر گرفته می‌شود و هر سال هم افزایش پیدا می‌کند.

محمدمهدی تندگویان در گفتگو با ایلنا، درباره فوت یک زن جوان پس از زایمان در سیستان و بلوچستان و همچنین ازدواج اجباری گفت: «خواسته ما جلوگیری از ازدواج اجباری است. به هر حال علما و برخی از نهادها معتقدند دختران وقتی به یک سنی رسیدند و آمادگی ازدواج داشته باشند باید این اتفاق بیفتد. ما هم نمی‌خواهیم وارد بحث‌های شرعی و فقهی این موضوع شویم. اما واقعیت این است که خیلی از اتفاقات تلخ از جمله در معرض تهدید قرار گرفتن سلامت کودک بعد از زایمان حاصل انجام ازدواج اجباری است.»

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش تصریح کرد: «ما معترض به افزایش تسهیلات نیستیم، اما نگرانیم که این تسهیلات اتفاقا به دخترخانم اختصاص پیدا نکند و اصلا برای ازدواج آن دختر هزینه نشود و صرفا توسط اولیا و طرفین دریافت و برای کمک به اقتصاد خانواده هزینه شود.»

تندگویان با بیان اینکه در مدارس هم در حد مقدمات یک سری آموزش‌ها به بچه‌ها داده می‌شود، اما آموزش‌هایی که افراد را برای زندگی آماده کند، ارائه نمی‌شود، تصریح کرد: «ما مهارت‌های لازم را به این دختران آموزش نمی‌دهیم و همچنین حق و حقوقشان را برای آن‌ها نگهداری نمی‌کنیم. بحث ما نگرانی از ازدواج‌های اجباری است و بعد به وجود آمدن آسیب‌های اجتماعی در پی آن است.»

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش خاطرنشان کرد: «در آموزش و پرورش باید حداقل ۴۰ درصد از وقت کلاس به بحث آموزش‌های مهارتی پرداخته شود، به جای این همه علومی که هیچ خروجی ندارد مهارت‌های زندگی و اجتماعی مانند برقراری ارتباط با مردم، سواد رسانه‌ای و آشنایی با فضای مجازی و حتی مهارت‌های اشتغال باید به دانش‌آموزان آموزش داده شود.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا