ایرانجهان

افزایش صادرات نفت ایران هم‌زمان با توافق تهران-واشینگتن

داده‌های منتشر‌شده در پی توافق اخیر بین تهران و واشینگتن نشان می‌دهد، صادرات نفت جمهوری اسلامی در ۲۰ روز اول ماه اوت افزایش ۳۰ درصدی داشته است.

به گزارش تانکر ترکر، که حرکت نفت‌كش‌ها را با ماهواره رصد می‌کند، جمهوری اسلامی توانسته در بازه زمانی بین ۱۰ تا ۲۹ مرداد، روزانه دو میلیون و دویست هزار بشکه نفت خام صادر کند.

در صورتی درستی داده‌های تانکر ترکر، صادرات روزانه نفت خام نسبت به دیگر ماه‌های سال جاری میلادی و حتی زمان پیش از وضع تحریم‌ها در سال ۲۰۱۷ نیز افزایش یافته.

مشخص نیست دلیل افزایش صادرات چه بوده، اما ممکن است توافق بین تهران و واشینگتن که در میانه ماه اوت اعلام شد و حالا منجر به آزادسازی بیش از شش میلیارد دلار از دارایی‌های بلوکه ایران شده، بر آن تاثیر گذاشته باشد.

بر اساس داده‌های منتشر شده از سوی تانکر ترکر، در ماه‌های گذشته سال جاری میلادی صادرات نفت خام ایران هرگز از یک و نیم میلیون بشکه در روز تجاوز نکرده.

از زمان اعمال مجدد تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران در پنج سال پیش، نفت خام ایران با به اصطلاح «ناوگان تاریک» نفت‌کش‌هایی که فرستنده‌ها را غیرفعال می‌کنند، برای معدود خریداران ارسال می‌شود.

به همین دلیل دقیقا مشخص نیست میزان صادرات نفت خام چه‌قدر است و برخی منابع در ماه‌های اخیر رقم‌هایی بالاتر از تانکر ترکر نیز گزارش کرده‌اند.

برخی از تحلیل‌گران حوزه انرژی معتقدند که ظرفیت میزان تولید نفت خام ایران شاید از سه میلیون بشکه در روز هم فراتر رود.

علاوه بر افزایش اشتهای چین در خرید نفت خام ایران، برخی از تحلیل‌گران پیش‌بینی می‌کنند که این افزایش به‌طور ضمنی از سوی دولت ایالات متحده برای کنترل قیمت بنزین مجاز شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا