اجتماعیایرانسیاست

افشاگری در باره کشتار معترضین آبان ۹۸؛ شورای عالی امنیت ملی انکار و تهدید به پیگیری قضایی کرد

شورای عالی امنیت ملی ایران روز دوشنبه ۱۶ فروردین در بیانیه‌ای نقل قول محمود صادقی، نماینده سابق تهران از علی شمخانی در باره کشتار معترضین آبان ۹۸ را انکار و تهدید به پیگیری قضایی کرد.

در ویدیویی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، محمود صادقی، نماینده سابق تهران می‌گوید، در جریان اعتراضات آبان ۹۸ به علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی گفته است: «دارن می‌کشن مردم را تو خیابونا، چه کار می‌کنید؟»، شمخانی نیز در پاسخ گفته که: «ولو بلغ ما بلغ ما می‌زنیم.»

اکنون، دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی با انتشار بیانیه‌ای با تکذیب نقل قول محمود صادقی از علی شمخانی گفته که این نقل‌قول‌ها را «از طریق مراجع قضایی پیگیری» خواهد کرد.

محمود صادقی در این ویدیو می‌گوید: من به شمخانی اون روز گفتم آقا مردم‌ هستن اینا دارن می‌کشن مردم را تو خیابونا، چه کار می‌کنید؟ اگر مردم نرفتن و وایسادن می‌خواهید همه‌ مردم را بکشید؟ شمخانی به من گفت: ولو بلغ ما بلغ ما می‌زنیم.»

«ولو بلغ ما بلغ» به معنی «اتمام حجت» است که روح‌الله خمینی، رهبر سابق جمهوری اسلامی ایران در توجیه عدم سکوت در «جایی که دین در خطر» است در «صحیفه نور، ج ۱، ص ۱۷۸» از آن استفاده کرده است.

طبق اطلاعاتی که سه مقام وزارت کشور ایران در زمان اعتراضات آبان ۹۸ به رویترز داده بودند، دست‌کم ۱۵۰۰ نفر در این اعتراضات با شلیک نیروهای امنیتی ایران کشته شدند.

سازمان ملل متحد اعلام کرد که حداقل کشته شدن ۳۰۴ نفر را تایید کرده است.

بر اساس این گزارش، در جریان اعتراضات آبان ۹۸ آیت الله علی خامنه ای، رهبر ایران دستور سرکوب معترضان را صادر کرد.  رویترز می‌گوید، این دستور خامنه‌ای، توسط سه منبع نزدیک به رهبر ایران و یک مقام دیگر تأیید شد.

سرکوب اعتراضات سراسری آبان ۹۸ خونین ترین سرکوب معترضان از زمان انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا