جهان

افشای اسناد دولتی چین ابعاد سرکوب ترک‌های اویغور در سین کیانگ را برملا می‌کند

مجموعه‌ای از اسناد دولتی چین شامل هزاران عکس و سخنرانی‌های مقامات دولتی که روز سه‌شنبه در رسانه‌های غربی منتشر شد ابعاد سرکوب مسلمانان تورک اویغور در ایالت ترکستان شرقی(سین کیانگ) در غرب چین را با جزییات بیشتری افشا می‌کند.

این اسناد توسط بی‌بی‌سی، یو‌اس تودی، اشپیگل و لوموند و همزمان با سفر میشل باچله، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل به چین منتشر می‌شوند. او قرار است در این سفر از ایالت ترکستان شرقی نیز دیدار کند.

اسناد یادشده نشان می‌دهند ادعای دولت چین که می‌گويد اردوگاه‌های نگهداری این افراد «مراکز بازآموزی» و اعزام آنها داوطلبانه است صحت ندارد.

این اسناد ابتدا به دست آدریان زنز رسیده است که از پژوهشگران مرکز یادبود قربانیان کمونیسم در شهر واشینگتن است و در گذشته نیز اسناد دیگری در مورد سرکوب اقلیت تورک اویغور منتشر کرده است.

به گزارش رسانه‌هایی که چکیده این اسناد را منتشر کرده‌اند، یک منبع گمنام آنها را از طریق هک کردن سامانه کامپیوتری نهادهای دولتی در ایالت ترکستان شرقی به دست آورده و برای آدریان زنز ارسال کرده است.

آدریان زنز در یک توضیح ویدئویی که همراه با اسناد منتشر کرد می‌گوید: «این اسناد به خوبی پارانویا رهبران چین در مورد تهدیدهای امنیتی و توجیه سرکوب تمامی جمعیت یک اقلیت قومی و مذهبی را نشان می‌دهد.»

در یکی از تصاویری که منتشر شده یکی از زندانیان در حالی که به زنجیر کشیده شده دیده می‌شود و در تصویر دیگری می‌توان آثار خشونت را بر سینه و پشت یک زندانی دیگر مشاهده کرد.

اکثر عکس‌ها که در سال ۲۰۱۸ گرفته شده مربوط به یک «اردوگاه بازآموزی» به نام تکس واقع در غرب شهر اورومچی، مرکز ترکستان شرقی است. مجموعه این اسناد حدود ۱۰ گیگابایت است و عکس‌های حدود دو هزار و ۹۰۰ زندانی بین سنین ۱۵ تا ۷۳ سال را شامل می‌شود.

یکی دیگر از اسناد نشان می‌دهد که یک پسر ۱۸ ساله به دلیل شرکت در یک دوره دو هفته‌ای بدنسازی در یک باشگاه ورزشی بازداشت شده و به جرم «برنامه‌ریزی برای اقدام تروریستی» به ۱۲ سال زندان محکوم شده است.

دولت چین روز سه‌شنبه ادعا کرد که «نیروهای ضد چینی» در پشت انتشار این اسناد هستند.

سخنگوی وزارت خارجه چین دریک نشست خبری گفت: «انتشار دروغ و شایعه نمی‌تواند این واقعیت را پنهان کند که سین کیانگ(ترکستان شرقی) یک جامعه آرام با اقتصادی شکوفا است و مردم در صلح و شادی کار و زندگی می‌کنند.»

او تاکید کرد که «حفاظت از اقلیت‌ها یکی از اهداف اصلی» دولت چین است و تلاش‌های این کشور برای رعایت موازین حقوق بشر در ملاقات روز دوشنبه مقامات دولتی با خانم باچله مورد بحث قرار گرفته است.

یکی دیگر از این اسناد سخنرانی درونی رهبر حزب کمونیست ایالت ترکستان شرقی در سال ۲۰۱۷ است که در آن به نگهبانان اردوگاه‌ها دستور می‌دهد به سوی هر فردی که قصد فرار دارد تیراندازی کنند و از مقامات محلی می‌خواهد «افراد متدین را به شدت کنترل کنند.»

یک سند دیگر سخنرانی درونی وزیر امنیت عمومی در سال ۲۰۱۸ است که در آن به دستور مستقیم شی جی پینگ، رییس جمهور چین برای افزایش ظرفیت اردوگاه‌ها اشاره می‌شود.

حکومت چین پس از سال‌ها انکار سرکوب و بازداشت گسترده اقلیت‌های قومی و مذهبی ادعا کرد که این اردوگاه‌ها مراکز بازپروری هستند و هدف از تشدید کنترل‌های امنیتی در ایالت ترکستان شرقی «مقابله با افراط گرایی و پیشگیری از تروریسم» است.

لیزتراس، وزیر خارجه بریتانیا جزییات افشا شده در این اسناد را «تکان دهنده» توصیف کرد و از دولت چین خواست به میشل باچله اجازه دهد که بدون هیچ گونه محدودیتی از ایالت ترکستان شرقی دیدار کرده و شواهد واقعی را در محل جمع‌آوری کند.

وزارت خارجه آلمان نیز در بیانیه‌ای گفت که آنالنا بیربوک، وزیر خارجه این کشور در یک گفت‌وگوی ویدئویی با همتای چینی خود در روز سه‌شنبه این اسناد «تکان‌دهنده» را مطرح کرده و گفته است «این اسناد نشان‌دهنده نقض فاحش حقوق بشر در ایالت ترکستان شرقی است» و از چین خواسته در این زمینه تحقیقات شفافی انجام دهد.

رادیو فردا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا