ایران

افشای سفر کم‌سابقه وزیر نفت ایران به ونزوئلا، پس از تحریم‌ روسیه و مذاکره واشینگتن-کاراکاس

با وجود سکوت مقام‌های جمهوری اسلامی و ونزوئلا، بلومبرگ به نقل از منابع آگاه نوشت جواد اوجی وزیر نفت ایران در یک سفر کم‌سابقه، برای بازدید از تاسیسات نفتی ونزوئلا و امضای قراردادهایی در حوزه انرژی به این کشور رفته است.

این خبرگزاری به نقل از این منابع آگاه که نامشان فاش نشده، اضافه کرد اوجی به همراه هیاتی شامل بیش از ده نفر روز شنبه وارد کاراکاس، پایتخت ونزوئلا شد.

بر اساس این گزارش، وزیر نفت ایران به همراه همراه اَسدروبال چاوز، رییس شرکت دولتی نفت و گاز ونزوئلا (پترولئوس دی ونزوئلا) از پالایشگاه پاراگوانا در غرب این کشور بازدید کرد.

منابع آگاه به بلومبرگ گفتند انتظار می رود دو کشور روز دوشنبه چند قرارداد در حوزه انرژی امضا کنند.

هنوز مقام‌های جمهوری اسلامی و ونزوئلا در این زمینه توضیحی ارائه نکرده‌اند.

سفر وزیر نفت ایران به ونزوئلا در حالی است که هر دو کشور تحت تحریم‌های اقتصادی و نفتی آمریکا قرار دارند.

یک دیدار کم‌سابقه میان نیکولاس مادورو، رییس جمهور ونزوئلا و مقامات عالی‌رتبه آمریکا در کاراکاس در ماه مارس گمانه‌زنی‌هایی را درباره رفع تحریم‌های ونزوئلا از سوی آمریکا برای عرضه بیشتر نفت در بازار ایجاد کرد.

تهاجم روسیه به اوکراین و تحریم صنعت نفت روسیه از سوی آمریکا، موجب افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی شده است.

در حالی که در ابتدا گزارش‌هایی درباره عدم پیشرفت جدی در مذاکرات آمریکا و ونزوئلا منتشر شد، اما ونزوئلا در روزهای بعد دو شهروند آمریکایی زندانی در این کشور را آزاد کرد.

ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه، نیز از آنچه تلاش آمریکا برای امضای قراردادهای انرژی با ایران و ونزوئلا خواند، انتقاد کرد.

همچنین سفر اوجی به کاراکاس در حالی است ایران و ونزوئلا در سایه تحریم‌های آمریکا همکاری‌های خود را افزایش داده‌اند.

به نوشته بلومبرگ، کاراکاس از ایران میعانات گازی وارد می‌کند که برای رقیق کردن نفت خام ونزئلا یک ماده ضروری است.

همچنین تهران برای کمک به صنعت نفت متحد خود در آمریکای جنوبی محصولات پالایشی، خدمات مهندسی و قطعات یدکی به ونزوئلا ارسال می‌کند.

چند روز پیش، وال‌استریت ژورنال گزارش داد میزان صادرات نفت ایران در سه ماهه نخست سال جاری میلادی بیش از هر کشور دیگر خاورمیانه رشد داشت و به بالاترین سطح از زمان خروج آمریکا از برجام رسید.

این روزنامه آمریکایی اضافه کرد مشتری عمده نفت ایران چین است و تنها بخش کمی از محموله‌های نفت ایران به سوریه و ونزوئلا می‌رود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا