اقتصادجهان

اقتصاد و کرونا

هجوم روس‌ها برای دریافت وام به‌دلیل نگرانی از افت ارزش روبل/ تصمیم ترامپ در بازگشایی اقتصادی آمریکا در عید پاک

حمایت مالی سازمان ملل از کشورهای فقیر برای مقابله با کرونا

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد اعلام کرد: دو میلیارد دلار برای مقابله با ویروس کرونا در به فقیرترین کشورهای جهان خواهیم گذاشت.

وی افزود: این ویروس تهدیدی برای تمام بشریت است و تمام کشورها برای مقابله آن همکاری کنند. حتی کشورهای ثروتمند با سیستم بهداشتی از این ویروس در امان نمانده‌اند.

به گزارش وبسایت «ورلدوماستر»، تاکنون 423 هزار و 297 نفر در سراسر جهان به ویروس کرونا مبتلا شده و 18هزار و 906 تن بر اثر این بیماری جان خود را از دست داده‌اند.

تصمیم ترامپ در بازگشایی اقتصادی آمریکا در عید پاک

 

دونالد ترامپ، رییس‌جمهور آمریکا، روز سه شنبه ابراز امیدواری کرد که ایالات متحده بتواند تا عید پاک در ۲۴ فروردین اقتصاد خود را که در اثر شیوع کرونا به حالت نیمه تعطیل درآمده است، دوباره فعال کند.

ترامپ در مصاحبه با شبکه خبری فاکس‌نیوز گفت: «ما این کشور بی‌نظیر را بازگشایی می‌کنیم، زیرا باید این کار را انجام دهیم. می‌خواهم این امر تا عید پاک اتفاق بیفتد.»

او در مصاحبه بعدی خود در روز سه‌شنبه گفت: «چه عالی می‌شود اگر همه کلیساهای ما در سراسر کشور پر شوند. فکر می کنم اتفاق قشنگی باشد.»

اما ترامپ در عصر روز سه شنبه تلویحا از موضع خود عقب‌نشینی کرد. او گفت، باز شدن اقتصاد تنها در صورتی انجام خواهد گرفت که صلاح دیده شود.

وی افزود: «اولویت آمریکا، سلامت و ایمنی مردم است و مسئولان در حال بررسی داده‌ها هستند.»

اظهار نظر ترامپ در مورد بازگشایی اقتصاد آمریکا در حالی صورت می‌گیرد که کارشناسان به شدت بر لزوم تداوم قرنطینه در این کشور تاکید کرده‌اند. برخی کارشناسان ایده جمع شدن مردم در کلیسا را در شرایط کنونی یک سناریوی فاجعه بار توصیف کرده‌اند.

با در دسترس قرار گرفتن بیشتر کیت‌های آزمایش کرونا در روزهای اخیر، تعداد کسانی‌ که در آمریکا به کرونا مبتلا شده‌اند به طرز چشمگیری افزایش پیدا کرده است.

روز سه‌شنبه، تعداد مبتلایان در سراسر آمریکا به ۵۲ هزار و ۹۵۲ نفر و تعداد جانباختگان به ۶۹۱ نفر افزایش یافت. در این میان ایالت‌های نیویورک، واشنگتن و کالیفرنیا بیشترین آمار ابتلا را دارند. این سه ایالت از یک هفته گذشته، کلیه تجمع‌ها را ممنوع اعلام کرده‌اند.

حتی مشاور ارشد علمی کاخ سفید، آنتونی فائوچی، که به خاطر مواضع رک و صادقانه‌اش مورد احترام زیادی قرار گرفته، به شدت بر لزوم فاصله‌گذاری اجتماعی تاکید کرده است و گفته عکس‌العمل شدید بسیار بهتر از پشیمانی در آینده است.

فائوچی می‌گوید: «ما باید آنچنان واکنش شدیدی نسبت به این شرایط نشان دهیم که حتی به خاطر این سطح از سخت‌گیری مورد انتقاد قرار بگیریم.»

از سوی دیگر، در هفته‌های اخیر، ترس از تاثیر اقدامات محدودیت‌زا برای مقابله با کرونا باعث شده است نرخ بیکاری ناگهان افزایش پیدا کرده و بازارهای بورس شاهد سقوط شاخص‌های خود باشند.

ترامپ روز سه شنبه گفت که دولت در حال تهیه طرحی برای ارائه وام به کسب‌و کارهایی است که کارکنان خود را از دست داده‌اند و از طرف دیگر در حال تمدید بیمه بیکاری برای کارگرانی است که کارشان را از دست داده‌اند.

کاخ سفید و نمایندگان ارشد کنگره در حال همکاری فشرده هستند تا جزییات یک طرح محرک اقتصادی دوهزار میلیارد دلاری را نهایی کنند تا فشار اقتصادی فعلی را بر اشخاص و کسب‌و کارها کاهش دهند.

هجوم روس‌ها برای دریافت وام به‌دلیل نگرانی از افت ارزش روبل

گزارش‌ها حاکی است که در پی شیوع کرونا و افت قیمت نفت و ارزش روبل (واحد پول روسیه) درخواست وام شهروندان روسی از بانک‌ها به‌صورت چشمگیری افزایش یافته است.

قیمت نفت از ۷۰ دلار در ابتدای سال جاری میلادی به حدود ۲۸ دلار سقوط کرده و در پی آن روبل روسیه طی یک ماه گذشته ۲۰ درصد از ارزش خود را از دست داده است.

هر دلار آمریکا در روز سه‌شنبه پنجم فروردین ۷۹ روبل معامله شد.

خبرگزاری «ار ب کا» روسیه گزارش داده که مردم روسیه خرید لوازم برقی، خودرو و منزل را نیز به شدت افزایش داده‌اند تا جلوی افت دارایی‌های نقدی خود را بگیرند. همچنین تقاضا برای ارزهای خارجی به شدت افزایش یافته است.

ایریانا نوسووا، مدیر شرکت اعتبارسنجی «آکرا»، می‌گوید افت ارزش روبل باعث شده است که مردم برای تبدیل دارایی‌های نقدی خود عجله کنند.

سال ۲۰۱۵ نیز در پی افت قیمت نفت در جهان وضعیت مشابهی بوجود آمد و بسیاری از مردم بعد از افت چشمگیر ارزش روبل دچار زیان شدند.

بانک «آر بی‌سی» روسیه از افزایش ۱۵ درصدی درخواست وام شهروندان از این بانک خبر داده و بانک «و ت بی» نیز می‌گوید شمار متقاضیان وام از این بانک نیز یک سوم افزایش یافته است.

ضرر مالی بخش جهانگردی روسیه، 37 میلیارد روبل تخمین زده می شود

 

ضرر مالی بخش جهانگردی روسیه، 37 میلیارد روبل تخمین زده می شود.

مایا لومیدزه رئیس اتحادیه آژانسهای جهانگردی روسیه با اشاره براینکه، بخش جهانگردی روسیه در نتیجه شیوع ویروس جدید کرونا آسیب فراوانی دیده است، اظهار داشت، براساس سناریوهای خوش بینانه، سیاحتهای خارج از کشور با هدف گذراندن تعطیلات در ماه ژوئیه مجددا آغاز خواهد شد.

لومیدزه با تاکید براینکه، با توجه به سناریوی بدبینانه، سیاحتها قبل از ماه سپتامبر آغاز نخواهد شد، گفت، در صورت عدم آغاز سیاحت ها تا ماه سپتامبر، بخش جهانگردی روسیه  37 میلیارد روبل معادل 475 میلیون دلار متضرر خواهد شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا