جهان

العربیه: رابرت مالی و نماینده عربستان سعودی در وین آخرین تحولات برجام را بررسی کردند

العربیه همچنین به نقل از یک مقام وزارت خارجه گزارش داد که این دیدارها به صورت دوره‌ای برگزار می‌شوند و در راستای تعهد ایالات‌متحده به رایزنی نزدیک با شرکای منطقه‌ای خود درباره مذاکرات برجام صورت می‌گیرند.

به گزارش شبکه العربیه، رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، روز جمعه با عبدالله بن خالد آل‌سعود نماینده عربستان سعودی در وین دیدار کرد و دو طرف آخرین تحولات مربوط به مذاکرات احیای برجام را بررسی کردند.

العربیه همچنین به نقل از یک مقام وزارت خارجه گزارش داد که این دیدارها به صورت دوره‌ای برگزار می‌شوند و در راستای تعهد ایالات‌متحده به رایزنی نزدیک با شرکای منطقه‌ای خود درباره مذاکرات برجام صورت می‌گیرند.

نماینده عربستان سعودی روز پنجشنبه نیز در دیدارهایی جداگانه با مقام‌های فرانسوی و روسی درباره آخرین تحولات مذاکرات هسته‌ای ایران گفت‌وگو کرده بود.

در همین حال، یک دیپلمات اروپایی به ایران‌اینترنشنال گفت که طی چند روز گذشته در مذاکرات وین پیشرفت حاصل شده است، اما با سرعت بسیار کم.

او افزود: «اکنون درگیر کار طاقت‌فرسای نگارش پیش‌نویس و توضیح مفاهیمی هستیم که گاه بسیار فنی است. اما این برای پیشرفت در مذاکرات لازم است.»

در همین حال، رسانه‌های دولتی در ایران از پیشرفت در مذاکرات وین خبر داده‌اند. از جمله وبسایت نورنیوز، نزدیک به شورای عالی امنیت ملی ایران، نوشت که دور هشتم مذاکرات را باید مرحله «رونمایی از اثربخشی روش مذاکراتی جدید ایران» نامید.

با این وجود، ژان‌ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه، روز جمعه در مصاحبه با دو رسانه فرانسوی درباره گفت‌وگوهای وین برای احیای برجام گفت: مذاکرات پیشرفت‌هایی داشته اما زمان در حال تمام شدن است.

لودریان افزود: «اطمینان دارم می‌توانیم به توافق برسیم، اما زمان در حال گذر است.»

از سوی دیگر، نیکی هیلی، سفیر پیشین آمریکا در سازمان ملل، در مصاحبه‌ای به واشینگتن‌تایمز گفت که دولت بایدن در روند تلاش‌ برای احیای برجام، تصویر کامل پیامدهای لغو احتمالی تحریم‌های ایران را مخفی می‌کند. او افزود: «مردم آمریکا حق دارند بدانند آیا ما داریم به بزرگ‌ترین حامی تروریسم دولتی جهان پول می‌دهیم یا نه.»

کلودیا تِنی، عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا، نیز در توییتی نوشت: در حالی که ایران مقام‌های آمریکا را تهدید می‌کند و حملاتی علیه پرسنل آمریکایی سامان می‌دهد، «دولت بایدن دور و بر اروپا پشت سر ملاها می‌دود و گدایی یک توافق می‌کند. گفت‌وگو با ایران را پایان دهید و فشارها را برگردانید.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا