آذربایجاناقتصادایران

الهام علی‌اف محمدجواد ظریف را پذیرفت

الهام علی‌اف، رئیس جمهوری آذربایجان امروز دوشنبه ۶ بهمن‌ماه ۹۹ پذیرای محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران است.

رئیس جمهور الهام علی‌اف: “من خوشحالم که از شما در آذربایجان استقبال می کنم

ما از سطح همکاری بین کشورهایمان بسیار راضی هستیم. همانطور که می دانید، ما جلسات متعددی برگزار کرده ایم – بیش از ۱۰ جلسه در سطح ریاست جمهوری و همچنین در سطح سایر مقامات عالی رتبه. همه این جلسات بسیار پرباری بود. شاهین مصطفی‌اف، معاون نخست وزیر، که اخیراً به کشور شما سفر کرده بود، در مورد مذاکرات و توافق نامه ها به من گزارش داد. ما تمام کارهایی را که برنامه ریزی کرده ایم انجام داده ایم. در چند سال گذشته، نتایج بسیار خوبی در زمینه های سیاسی، اقتصادی، حمل و نقل و انرژی، جایی که دو کشور برادر بسیار نزدیک هستند، دیده ایم. همه پروژه ها، مانند کریدور حمل و نقل شمال و جنوب، که امروز در کانون توجه ما قرار دارند، با موفقیت در حال توسعه پروژه های مربوط به زیرساخت های انرژی هستند. کریدور حمل و نقل شمال و جنوب در حال کار است. من به تازگی مطلع شده ام که سال گذشته تقریباً ۲۰ درصد بر حجم ترانزیت کالا افزوده شده است. این یک دستاورد بسیار مثبت است. اگرچه ما آن را به طور کامل تکمیل نکرده ایم، اما در این مسیر حرکت می کنیم.

فرصت های جدید در ارتباط با وضعیت جدید منطقه، البته دریچه های گسترده ای برای همکاری برای سرمایه گذاران خصوصی و همچنین سازمان های دولتی باز می کند. در حال حاضر، ارتباطات جدید حمل و نقل در حال بحث است و البته همکاری ما در مورد سد خدافرین و برنامه های آینده برای ساخت نیروگاه در مرحله بسیار فعالی قرار دارد. امیدوارم طی چند سال آینده بتوانیم این پروژه را به اتمام برسانیم و تولید برق جدید را برای هر دو طرف فراهم کنیم. همچنین پروژه نیروگاه های اردوباد و مارازاد که چند سال پیش در سطح بالایی توافق کردیم، پیشرفت خوبی دارد. بنابراین ما یک برنامه گسترده داریم. علاوه بر این، امیدوارم که بزودی مراسم کلنگ زنی پل جدید بر روی رودخانه [آراز] و بسیاری از موضوعات دیگر برگزار شود.

موضوعات زیادی وجود دارد که در مورد آنها بحث خواهیم کرد. اول از همه، من می خواهم از روابط دوجانبه، سطح آنها، سرعت توسعه، دستاوردها و برنامه های جدید قدردانی کنم. البته ما خوشحال خواهیم شد که شرکت های ایرانی را در میان شرکت هایی که در بازسازی مناطق آزادشده مشارکت خواهند داشت، ببینیم. این طبیعی است، زیرا همانطور که گفتم فقط کشورهای دوست شریک ما خواهند بود. البته شرکت های ایرانی مزایایی از جمله مجاورت با ما، تدارکات و تجربه گسترده را دارند. ”

محمد جواد ظریف:

“آقای رئیس جمهور، از اینکه ما را پذیرفتید متشکرم. اول از همه، من می خواهم به شما و مردم آذربایجان آزادسازی مناطق خود را تبریک بگویم. از نظر کشور و منطقه شما، این پیروزی به لطف رهبری و استقامت ملت آذربایجان امکان پذیر شد. ما امیدواریم که این آغاز روابط صلح آمیز و عادی بین کشورهای منطقه باشد. طبق پیشنهاد قالب همکاری “۳+۳” شما، من به ۶ کشور منطقه، یعنی به ۵ کشور بغیر از ایران سفر می کنم. من سعی خواهم کرد که دیدگاه شما درباره صلح را مورد بحث قرار داده و آن را به واقعیت تبدیل کنم، زیرا به نفع همه ما است که کشورهای منطقه می توانند با یکدیگر همکاری کنند.

پس از احیای تمامیت ارضی کشور شما و پایان اشغال و همچنین فرصت بازگشت آذربایجانی ها به سرزمینهای اصلی خود، اکنون شرایط طبیعی است و ایران می خواهد در این کار کمک کند. ما علاوه بر اینکه دوست شما هستیم، همسایه نزدیک هستیم و از نظر بازگشت جمعیت و بازسازی مناطقی که کارهای بازسازی در آنها انجام می شود، نسبت به سایر کشورها برتری داریم. ما آنها را [آذربایجانی‌های از قره باغ رانده شده] خانواده و هموطنان خود می دانیم. در هر دو ساحل آراز همیشه روابط خویشاوندی و دوستی وجود داشته است.

عرصه‌هایی مانند انرژی، بازسازی و کشاورزی که می توانند وسیله های معیشتی باشند، برای ما در اولویت است و شرکت های ما آماده شروع کار هستند. در مورد پروژه های ذکر شده توسط جناب عالی، می خواهم بگویم که ما از بازدیدهایی که تاکنون تحت رهبری شما انجام داده ایم، از جمله سفرهای بسیار موفق معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه شما به ایران، قدردانی می کنیم. ما می خواهیم در این مناطق در کریدورهای شمال-جنوب و جنوب غربی کار کنیم. این شامل تولید برق، انرژی، همکاری در محل نیروگاه‌های آبی «خدافرین» و «قیزقالاسی» و سایر موارد است. ما بسیار خوشحالیم که در سفرهای مقامات شما به ایران، پیشرفت سریعی در این پروژه ها حاصل شده است و اکنون می توانیم مرز مشترک دوستی بیشتری بین کشورهایمان داشته باشیم.”

الهام علی‌اف گفت: “همانطور که می دانید، هنگام بازدید از خدافرین، آن مرز را مرز دوستی خواندم. این مرز مردمان دوست و برادر است.”

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا